השפירית מטיילת -חוויות למשפחות בארץ ובחו"ל
קוסטה ריקה מחוץ למסלול התיירים השחוק

קוסטה ריקה עם ילדים - מחוץ למסלול השחוק

מי שעוקב אחרי באדיקות באינסטגרם השפירית (כדאי לכם ממש!), יודע שבקיץ טיילנו כמה חודשים עם הילדים במרכז/דרום אמריקה. טיילנו במקומות מטריפים וחווינו חוויות משוגעות.  המדינה הראשונה איתה התחלנו את הטיול הארוך הייתה קוסטה ריקה. האמת, ביקרתי בעברי בקוסטה ריקה הירוקה והיפיפיה ובעיקר זכרתי המוני מטיילים אמריקאים, מחירים יקרים ואווירה מאוד תיירותית. הפעם, בהיותי מטיילת יותר מנוסה ואמיצה, הצלחתי לתפור לנו טיול אחר לחלוטין. ברגע שיוצאים ממסלול התיירים השחוק, חווים קוסטה ריקה אחרת לחלוטין. קוסטה ריקה עם ילדים, מחוץ למסלול התיירים השחוק, פשוט יפיפיה. לאן שלא מביטים, נתקלים בג'ונגלים מטורפים ובירוק מכאיב לעיניים. אם תצאו מהמשולש לה פורטונה-מונטורדה-מנואל אנטוניו תצליחו, כמונו, להכיר קוסטה ריקה אחרת, יותר אותנטית ורגועה ולגמרי מחוץ למסלול התיירים. 

במידה ותרצו לטייל גם במשולש המתוייר , קבלו המלצות למקומות לינה בקוסטה ריקה, באזורים המתויירים,  שישדרגו לכם את הטיול. 

כל המלונות/דירות בהם ישנו בקוסטה ריקה פשוט מצויינים. הם מהווים חלק מהסיבה שחווינו הפעם את קוסטה ריקה בצורה כזו שנכנסה לנו ללב. רשמו לפניכם ושמרו. 

ועכשיו, קבלו את ההמלצות שלנו לטיול בקוסטה ריקה עם ילדים מחוץ למסלול התיירים השחוק: 

טיול בקוסטה ריקה עם ילדים
כמה ירוקה את קוסטה ריקה!

יום הנחיתה- היכן ישנים ליד שדה התעופה בסאן חוזה?

הטיסה לקוסטה ריקה ארוכה ומייגעת. אחרי כ20 שעות בדרכים הגענו לארץ הירוקה בעולם. אחרי מסע כה ארוך ומפרך, כל מה שחיפשנו זה מקום נעים לשים בו את הראש. כמו כן, באותו רגע עוד לא ידענו שהג'ט לג שהגיע איתנו מישראל לא יעזוב אותנו כמה ימים טובים. מי אמר לקום ב2 בלילה מורעבים?? בקיצור, ביום הנחיתה , במסע אל קוסטה ריקה עם ילדים, אני ממליצה לישון במקום נעים ליד שדה התעופה, להתאפס רגע ורק אז להתחיל בטיול. אנחנו ישנו במקום שהתעלה על כל הציפיות שלנו. 20 דקות משדה התעופה בסאן חוזה , הסתתר מלון קטן וחמוד מוקף בירוק בוהק, בדיוק כמו שדמיינו. זאת הייתה התחלה נפלאה לטיול נפלא עוד יותר.

מלון מקסים, ירוק ומשתלם , 20 דקות משדה התעופה של סאן חוזה. 

אם תשנו במלון הזה, תדעו שיש להם שאטלים (בתשלום) משדה התעופה.

מלונות/צימרים נוספים מומלצים ליד שדה התעופה בסאן חוזה:

קוסטה ריקה עם ילדים
מלון מקסים ליד שדה התעופה, לנחיתה רכה בקוסטה ריקה.
מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
והופ, בנוהל. היישר למים. קוסטה ריקה עם ילדים זה אושר.

קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק - במקום לה-פורטונה, תישנו בצ'צ'גואה (chachagua)

ראשית, נתחיל עם משהו חשוב. יש סיבה מדוע המשולש לה-פורטונה-מונטורדה-מנואל אנטוניו נהיה כה תיירותי בקוסטה ריקה. מדובר במקומות יפיפיים ונגישים ובכל אחד מהם יש מה לראות. אבל, ללא ספק, מדובר במקומות שוקקי תיירים ופחות אותנטים. אם הייתי צריכה לבחור מקום אחד שלא לפספס מהמשולש התיירותי הזה, הוא העיר לה-פורטונה. במיוחד כשיוצאים לטיול בקוסטה ריקה עם ילדים. מדובר בעיר למרגלות הר הגעש ארנל, היפה והפוטוגני ובשל כך שוקקת במעיינות חמים. יש הרבה מה לעשות באזור לה-פורטונה וזה אזור שנחמד להתחיל איתו את הטיול בקוסטה ריקה. אבל, לא חייבים לישון בתוך העיר לה-פורטונה. אנחנו ישנו במלון פשוט מושלם שנמצא עמוק בתוך ג'ונגל פראי, כחצי שעה נסיעה מלה-פורטונה. זה המלון הכי מטורף שישנו בו בחיים! בקתות עץ יפיפיות בתוך הג'ונגל, נהר הזורם ליד הבקתות ומגלשה היישר לתוכו, בריכות חמות ושפע של חיות. אסור לפספס את המלון הזה: 

מלון מושלם בתוך הג'ונגל ליד לה-פורטונה

אם תבחרו לישון בו, אל תפספסו את המסלול המשגע העובר בג'ונגל שלו. חינם לאורחי המלון.

מלונות נוספים מומלצים באזור לה- פורטונה:

מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
המלון הכי מטורף שהיינו בו בקוסטה ריקה
מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
מלא בריכות לקפוץ אליהן. קוסטה ריקה עם ילדים
קוסטה ריקה עם ילדים
מה יהיה עם כל החיות האלה?
קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק
פירות טרופים על גדות הבריכה. קלאסי לקוסטה ריקה

קוסטה ריקה עם ילדים - מה לא לפספס בלה-פורטונה?

לא חסר ברשת המלצות על העיר המתויירת בקוסטה ריקה, לה-פורטונה. בסה"כ נהנינו מהשהות בה. בילינו בה 4 לילות והיא היוותה נחיתה רכה עבורנו לתחילת הטיול בקוסטה ריקה. אפרט בקצרה מה אהבנו ומה פחות.

סיור עצלנים (Bogarain trail) עם ג'ובאני

זה היה המקום הראשון בו נתקלנו בתרבות הסיורים המודרכים והכה יקרים בקוסטה ריקה. הלכנו אחרי העדר ולקחנו סיור שנחשב מומלץ לחיפוש עצלנים Bogarain trail. ג'ובאני היה חביב ומקצועי, ראינו 2 עצלנים וכמה צפרדעים, אבל אני לא יכולה לומר שזה הצדיק את המחיר המופרך של 120$. בדיעבד היינו מוותרים.  

פה אני אדגיש, כדאי לעשות בקוסטה ריקה איזה סיור או שניים מודרכים, אבל זה ממש לא חובה. אפשר וכדאי לטייל ולחוות לבד. אתם תראו מספיק חיות גם ככה.

למרות שמדובר במקום מתוייר ה Mistico Park  יפיפה, אטרקטיבי לילדים, לא קשה ועם נופים של הר געש סימטרי להפליא. מומלץ. מדובר על מסלול מעגלי של כ3 ק"מ בתוך הג'ונגל. יש בו מספר גשרים גבוהים בין צמרות העצים ולפרקים הר הגעש מציץ מהעצים. ראינו לאורך המסלול, ללא הדרכה, 2 נחשים, קופים, פרפרים , תוכנים ועוד. 

חשוב לומר כי יש מסלול גשרים תלויים מאוד דומה אליו במונטורדה. ניתן לעשות את שניהם, לא חובה. המסלול בארנל עדיף לטעמנו ולו רק בגלל נופי הר הגעש המרהיבים. 

טיול קוסטה ריקה עם ילדים
פוטגניות זה כאן. ארנל, קוסטה ריקה.
טיול בקוסטה ריקה עם ילדים
חיות מיוחדות זה שם המשחק. קוסטה ריקה

לאורך הטיול בקוסטה ריקה הבנו שאומגות זו אחת האטרקציות הנפוצות כאן. יש באמת כמעט בכל מקום מסלולי אומגות. זה כיף, לא אשקר, אבל מאוד יקר ומאוד תיירותי. אם עוברים במונטורדה, כדאי לשמור את האומגות לשם. 

באופן הזוי, אחת האטרציות שהכי הלהיבה אותנו בלה- פורטונה היא דווקא זו שלא עלתה כסף. אל תפספסו את המעיינות החמים החינמיים שנמצאים ממש מעבר לכביש למלון הפאר Tabacon. מדובר על מעיינות חמים טבעיים לחלוטין, בתוך ג'ונגל, בטבע. אהבנו מאוד את הטבעיות שלהם ואת זה שהם לא עשויים מדי או תיירותיים מדי.  מתאים לבילוי של שעתיים אחר הצהריים. 

לא, עוד לא נמאס לנו ממעיינות חמים. חשקה נפשם של הילדים במעיינות חמים עם קצת מגלשות ומשחקים לילדים. בילינו במעיינות Baldi hot springs יום שלם ומהנה למדי. לא יכולה לומר שזה חובה אבל בהחלט היה כיף. 

קוסטה ריקה עם ילדים
פארק מים באלדי על רקע הר געש. מה רע?
מקומות מיוחדים בקוסטה ריקה
אנחנו העדפנו את המעיינות החמים בטבע. קוסטה ריקה

קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק- ביחגואה (Bijagua) - כמו לה-פורטונה רק בלי התיירים

גם אם טיילתם בלה-פורטונה וגם אם החלטתם לוותר עליה, אל תפספסו את האזור הכפרי והאותנטי הזה בקוסטה ריקה. העיירה ביחגואה (Bijagua) מצויה בלוקיישן מרהיב בין 2 הרי געש- מיראבלס וטנוריו (Tenorio) ועל כן עם שפע של טיולים ואטרקציות מסביבה.

אני לא יודעת איך זה קרה, אבל בביחגואה נפלנו על צימר מופלא מאין כמוהו בתוך חווה, של זוג בלגים מקסימים, סיסיל ואריק, שבנו הכל במו ידיהם. התמונות לא משקפות את הקסם במציאות. בחיי שהייתי נוסעת לאזור רק בשבילו. רשמו לפניכם:

צימר יפיפיה עם אגם פרטי ליד ביחגואה

אם תשנו בצימר הזה, תדעו שסיסיל מכינה במו ידיה את הלחמים והריבות לארוחת הבוקר הנהדרת. וגם שיש 2 מסלולים מקסימים חינמיים בשטח של החווה שמאוד כדאי לנצל.

מלונות/צימרים נוספים מומלצים ליד ביחגואה:

מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
אפשר להתעורר כל יום לכזה נוף בבקשה?
לשתות קפה אל מול תמונה. ביחגואה, קוסטה ריקה
מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
אננס, מרגש אותנו כל פעם מחדש.
מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
זה אמיתי! וזה מרגיש כמו חלום. לא לפספס את מקום הלינה הזה.

קוסטה ריקה עם ילדים - מה לא לפספס באזור ביחגואה?

כאשר תחפשו מפלים בקוסטה ריקה ברחבי הרשת , תתקלו בוודאי בתמונה של מפל בצבע תכלת זרחני מהפנט. זהו המפל של Rio Celeste. מדובר בנהר (ומפל באותו שם) הזורם באזור, בעל צבע מיוחד בשל הרכב מינרלים יחודי במים. יש בשמורת המפל של Rio Celeste מספר מסלולים בדרגות קושי שונות. הקצר הינו הלוך- חזור (1.5 ק"מ לכיוון) אל המפל היפיפה . משם המסלול ממשיך אל מקום מפגש נהרות שיוצר צבע מיוחד, אבל היות והתחיל לרדת מבול לא הספקנו. 

חשוב לדעת: לא כדאי ללכת אל השמורה בימים אחרי גשם סוער. שכן, אז מי הנהר מאבדים מצבעם המופלא והופכים לבוציים.

טיפ חשוב: בשמורה לא ניתן להכנס אל הנהר. אבל, כ1 ק"מ לפני הפארק הלאומי, על הכביש מתחת לגשר, תמצאו פינת שכשוך חינמית בנהר התכלת.

קוסטה ריקה עם ילדים
מעילי גשם. כדאי שיהיה בקוסטה ריקה
קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק
זה הצבע האמיתי של המים וזה מרהיב. ריו סלסטה

אל תפספסו את הסיור שובה הלב של ה chocolate tree. סיסיל המקסימה מהחווה המליצה לנו על הסיור האותנטי הזה וזו הייתה חוויה מופלאה. הלכנו בג'ונגל, הכרנו מלא צמחים שונים ומשונים, קטפנו קקאו וגם טעמנו שוקולד. זה הסיור הכי מקסים ואותנטי שעשינו בקוסטה ריקה ואחת החוויות הזכורות מהטיול כולו.

קוסטה ריקה עם ילדים
לא לפספס את הסיור המודרך הזה. Chocolate tree
קוסטה ריקה עם ילדים
מצחיק, מעניין וסוחף את הילדים. סיור ב Chocolate tree

בצפון קוסטה ריקה, על גבול ניקרגואה ישנו נהר בשם ריו פריו שזורם בתוך סוואנה בה יש מגוון רחב של חיות: ציפורים מיוחדות, קופים, עצלנים, קיימנים ועוד. הסיור היה מעניין ושונה מאוד מנופי הג'ונגל הטרופי בלב קוסטה ריקה. אנחנו עשינו סיור עם מקומית בשם רוזי (גם עליה קיבלנו המלצה מסיסיל מהחווה) והיא הייתה מאוד זולה (ביחס לכל הסיורים הקיימים)  ונהדרת. דוברת אנגלית מעולה ומתוקה. אפשר לתאם איתה בוואטסאפ: 6034-7387 (506)

קוסטה ריקה עם ילדים
קיימן מצוי על גדות קניו נגרו - ולא נכנסתי לפניקה
קוסטה ריקה עם ילדים
שיט בקניו נגרו - חוויה מוצלחת

גם פה קיבלנו המלצה חמה ממקומי- Onca tours .  היה פשוט מעולה. בגלל שהיינו בתחילת העונה הגשומה, הנהר היה רגוע וגם נועם בן ה4 נהנה מהחוויה. 

קוסטה ריקה עם ילדים
אבובים בנהר התכלת ביותר שפגשתם. ריו סלסטה
  • ביקור במרכז להצלת פומות– מרכז ענקי שנועד להצלת חיות שונות מתוכים ועד פומות. 
  • סיור שלושת הגשרים ב Heliconias Rainforest Lodge
  • סיור מודרך לצפייה בציפורים- זה נחשב אזור מאוד מוצלח לצפייה בציפורים נדירות. יש מספר סוכניות שמוציאות סיורים כאלו. 

קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק- באחוס דל טורו (Bajos del Toro) - כל המפלים הכי יפים במקום אחד

הביקור בבאחוס דל טורו לא היה מתוכנן. התפנו לנו כמה ימים לפני מעבר ליעד הבא ורצינו לבלות אותם במקום אותנטי מלא טבע והרים, וכך היה. גילינו אזור כפרי, הררי, שופע מים ויפיפה שנמצא בסה"כ שעה וחצי מסאן חוזה, עיר הבירה. אזור באחוס דל טורו, שופע מפלים יפיפיים והכי ירוק שראיתם מימיכם.לא הייתי מוותרת עליו בטיול בקוסטה ריקה. גם כאן, נפלנו על צימר פשוט מקסים בלב חווה ומסביבנו סוסים ופרות. בעל החווה אפילו שלח לנו סלסלת ירקות מהחווה ולחם ריחני שאשתו אפתה באותו היום. לא רצינו לעזוב את הצימר המושלם הזה:

צימר ביתי, מעוצב ויפיפה בבאחוס דל טורו

אם תשנו בצימר הזה, תדעו שיש טאבון פיצות בחצר, אז תערכו בהתאם.

מלונות/צימרים נוספים מומלצים בבאחוס דל טורו:

מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
ככה צימר צריך להראות. באחוס דל טורו
מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
קיבל את פנינו זר פרחים מקסים ולחם שזה עתב יצא מהתנור. באחוס דל טורו

קוסטה ריקה עם ילדים - מה לא לפספס באזור באחוס דל טורו?

מדובר באזור הררי מאוד וירוק, שופע מפלים מרהיבים. לצערי הספקנו רק מסלול אחד בשל סופה שנכנסה לאזור, אבל הוא היה המסלול הכי יפה שעשינו בקוסטה ריקה– מסלול Rio agrio. מסלול ירוק ושופע ומים. לאורכו היו פזורים דינזאורים שואגים שריגשו את הילדים ושיוו למקום תחושת פארק היורה. לא להחמיץ. 

מסלולים נוספים באזור: catarata del  toro, Blue falls, catarata las Gemales

קוסטה ריקה עם ילדים
המסלול הכי יפה שעשינו בקוסטה ריקה. Rio Agrio
קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק
לא סתם יש פה דינזואורים. פה זה פארק היורה. Rio Agrio

קוסטה ריקה מחוץ למסלול השחוק- אוחוצ'ל (Ojochal) - צ'יל עם המון מה לעשות

ישנו בוילה יפיפיה בתוך הטבע עם בריכה פרטית ומטבח חוץ. לא רצינו ללכת. שמרו לעצמכם את השם, לא יקר וסופר שווה:

וילה מפנקת עם בריכה פרטית ומטבח חוץ

מלונות/צימרים נוספים מומלצים באזור אוחוצ'ל:

טיול בקוסטה ריקה
וילה מושלמת באוחוצ'ל.
טיול בקוסטה ריקה
נוף יפיפה לקום איתו כל בוקר. וילה מומלצת באוחוצ'ל.
מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה
מטבח חוץ זה גאוני! וילה מושלמת באוחוצ'ל.

קוסטה ריקה עם ילדים - מה לא לפספס באזור אוחוצ'ל?

אם כמה שהעיר מנואל אנטוניו מתויירת, לא היינו מוותרים על ביקור בשמורת מנואל אנטוניו המקסימה. למעשה, בשמורה הזו ראינו את הכי הרבה חיות במקום אחד, על אף שלא לקנו סיור מודרך. ובכלל, במאמר מוסגר, גם אם אתם לא לוקחים סיור מודרך והולכים ליד סיור מודרך, אתם תראו היכן המדריך מצביע על חיה. לא הרגשנו צורך בכלל בסיור. כמו כן, בלב שמורת מנואל אנטוניו מלאת החיות והתיירים, מגיעים לרצועת אדמה שמשני צדדיה חופים מרהיבים. אז תגיעו בבגד ים ותתכוננו לשעה של בטן גב. אם היינו לוקחים סיור, לא היינו יכולים לשבת בחוף. דבר נוסף, מלבד קיוסק קטנטן ויקר, אין היכן לקנות אוכל בשמורה. אם אתם מתכננים גם לשהות בחוף, תביאו לכם נשנושים. עוד דבר, החיות בדרך כלל יוצאות מוקדם בבוקר או בין ערביים. כיוון שחזרנו בסוף היום, כשהשמורה התרוקנה ראינו המון חיות, החל מכמה סוגי קופים, אייל,  עצלנים, איגואנות ואפילו 2 נחשים. 

 או בשם הפורמלי- גן לאומי מרינו בלנה (Marino Ballena). מדובר ברצועת חוף, כאשר בשעות השפל נחשפת רצועת חוף המובילה לאי בלב ים כאשר ממעוף הציפור מייצרת צורה של זנב לוויתן. כדי לראות את זנב הלוויתן יש להגיע רק בשעות השפל ולהתעדכן מידי יום מתי זה יוצא כיוון ששעת השפל משתנה מדי יום. חייבת להודות שמדובר באחד מהחופים היפים בהם ביקרנו בקוסטה ריקה בהם הג'ונגל נוגע בים. גם אם לא ראיתם את זנב הלוויתן, אל תתבאסו כיוון שבעיני העניין זה החוף היפיפה. לא לוותר. 

טיול בקוסטה ריקה עם ילדים
חוף מרהיב בו קו הג'ונגל נוגע בים. אוביטה

מדובר במפל פחות מפורסם באזור שהפתיע אותנו מאוד לטובה. יש בו הכל, קרוב לרכב, מלא מים וניתן לקפוץ ולשחות. יש במפל כמה בריכות שניתן להשתכשך, מקום לקפוץ אל תוך הבריכה וגם אופציית התגלשות במפל לאמיצים. חושבים שהיה לנו אומץ?

לא להחמיץ. 

מדובר באחד המפלים הגדולים והמרשימים בקוסטה ריקה. ניתן לקחת סיור שכולל הסעה אל המפלים, הלוך חזור. אנחנו בחרנו להכיר את האזור דרך הרגליים והלכנו כ4 ק"מ עד למפלים ובחזור תפסנו טרמפ. ההליכה עצמה די סתמית ועוברת רובה בשביל נסיעה לג'יפים. המפלים יפיפיים אבל מתויירים ולא ניתן להכנס למים. לא הייתי מחמיצה את הביקור אבל חייבת להודות שנהננו יותר במפלי אוביטה.

טיול בקוסטה ריקה
המפל האהוב עלינו. מפל אוביטה
טיול בקוסטה ריקה
מפל עצום ומרשים. חבל שאי אפשר לשחות. מפלי Nauyaca

מאזור אוביטה ניתן לקחת שייט לאי קאניו (cano island), שהוא שמורת טבע של כל מיני בעלי חיים ולעשות שנורקלינג/צלילה סביב האי. השיט הוא כשעה וחצי עד לאי, וניתן לשוט מאוביטה או מדרייק  ביי (שמורת קורקובדו). כולנו לקחנו את השיט. בדרך אל האי ראינו 2 צבים מזדווגים שריגשו את כל יושבי הסירה.  רועי וגילי צללו ואני והקטנים שנירקלנו. במים הצלחנו לראות עוד 2 צבים ולהעקץ על ידי ריר של מדוזות שיש באזור.  לצערי אני חייבת להודות שבעיננו קוסטה ריקה זה לא המקום לשנירקול וצלילה. בטח לא כשאחריה המשכנו לגלפגוס. החוויה היתה חביבה, לא חובה. 

חוף מקסים ביותר ופחות מוכר ועמוס. וההפתעה המרגשת- בשעות השפל, בהן הים נסוג לאחור, מתגלות בו מערות ארוכות המובילות לאוקיינוס. מקסים, קליל וכיף. 

טיול בקוסטה ריקה
בשעות השפל מתגלות כאן מערות
טיול בקוסטה ריקה
רצועת חוף פשוט מדהימה.
  • בעונה המתאימה, ניתן לקחת שייט מאוביטה אל עומק הים ולצפות בלווייתנים.
  • ניתן לקחת סיור יום בשמורת קורקובדו, היוצא מסיירפה, כשעה ורבע מאוחוצ'ל. 
  • ביקור במפלים הקרובים והחביבים  cascada el Pavon 

 

קוסטה ריקה מחוץ למסלול התיירים השחוק - סיכום

קוסטה ריקה היא מדינה יפיפיה, הכי ירוקה שראיתי מימי. היא נוחה לטיול עם ילדים, יש בה חיות וטבע מרגשים והמקומיים נחמדים ומסבירי פנים. לצד כל אלו, קוסטה היא מדינה מאוד תיירותית. כדי לחוות את קוסטה ריקה במלואה, ממליצה מאוד לנסות גם לצאת ממסלול התיירים השחוק ולגלות פינות פחות מוכרות. 

שווה גם להציץ בפוסט מקומות לינה מומלצים בקוסטה ריקה להמלצות נוספות.

מילה לסיום, הפעם לא הגענו לצד הקריבי, אבל מאוד ממליצה לעשות מאמץ ולבקר בו באזור פורטו ויאחו (porto viejo) , ביקור שיגוון לכם את הטיול.

תהנו, איזה כיף לכם!

לטיולים מעניינים ,מקומות לינה שווים שאנחנו פוגשים בדרך וחפירות שוטפות,  ממש כדאי לעקוב אחרי באינסטגרם השפירית

כדאי גם להכיר ולתת קפיצה לקהילה השווה שלי בפייסבוק "ילדים מטיילים".

מחכה לכם!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט