השפירית מטיילת -חוויות למשפחות בארץ ובחו"ל
צפון הולנד- על תחנות רוח, כפרי דייגים ומה שבינהם

צפון הולנד עם ילדים

אוויר, ככה הייתי מתארת במילה אחת את צפון הולנד. אחרי 5 ימים מקסימים וקצרים מדי בחבל לימבורג היפיפה , עליהם ניתן לקרוא כאן, ואחרי לא מעט התלבטויות ושאלות ,נסענו מהדרום חזרה צפונה לעוד שבוע מלא בהפתעות. ואוויר.

כפר הנופש

במהלך השבוע לנו בכפר הנופש Droompark Spaarwoudeהכפר חדש ויפה. כל הדירות יושבות מסביב לאגם מקסים ומעוצבות בטוב טעם. עבורנו ועבור המסלול שרצינו המיקום היה מושלם. יש בכפר מרחבים ובריכה מחוממת קטנה ולא אטרקטיבית במיוחד אבל לא היה לנו נחוץ משהו מעבר. החסרון היחידי ,אבל די זניח, של הכפר, זה קרבתו לשדה התעופה ולכן מדי פעם שומעים את ההמראות והנחיתות. אבל באמת שלא נורא. בסה"כ מומלץ בחום.

כפר נופש הולנד
דרומפארק spaarwoude- מאכילים את הברווזים כל בוקר
כפר נופש בהולנד
איזה עיצוב כייפי, אפילו קטנצ'יק מבסוט- Droompark sparwoude
הצלחנו אפילו לתפוס קשת בענן- Droompark Spaarwoude

צפון הולנד עם ילדים- אטרקציות מובילות

יום 1: טיול אופניים בקינדרדייק (Kinderdijk)

ביום הזה עזבנו את הדרום והצפנו לכיוון כפר הנופש שלנו. השמש יצאה והיה יום בהיר ויפיפה. החלטנו לעבור בkinderdijk ולראות סוף סוף את תחנות הרוח המיוחלות. לא חשבתי שתחנות רוח יכולות להיות כל כך מרשימות- מרהיב!

הגענו לכניסה לאתר (לא קשה למצוא) ושם יש חנות להשכרת אופניים. כל אחד בחר את האופניים שמתאימות לו ויצאנו לדרך. חשוב לציין שבניגוד למקומות אחרים בהם השכרנו אופניים, לא קיים מבחר מטורף ומגוון של סוגים אבל לנו זה הספיק.

אז התחלנו ברכיבה הנינוחה. תענוג צרוף. האתר פשוט יפיפה. הכל ירוק, פתוח ומרחיב לב. הגענו בקצה למין מוזיאון פתוח קטן שבו רואים תחנת רוח מבפנים ולמדנו איך פעם חיו, התרשמנו מהנוף המקסים (לא בכדי זה אתר שימור של אונס"קו) והצטלמנו מלא. היה לנו מקסים. לא לפספס.

אחר הצהריים עברנו בסופר והמשכנו לכיוון כפר הנופש.

טיפ: למי שיכול, שלא תעזו לעזוב את הולנד בלי טיול אופניים. יש בכל מקום ובכל עיר חנויות להשכרה של מלא סוגי אופניים לכל מי שרק ירצה והמרחבים פשוט מזמינים כזה טיול. ולכל החוששים, לא רכבתי מגיל 16 ואני פדלאה רצינית וזה היה פשוט תענוג. הכל שטוח ונעים וזו חוויה משפחתית נהדרת.

קינדרדייק- כמה ירוק
קינדרדייק- גם אתם מרגישים כמה האוויר צלול?
טיול אופניים משפחתי- קינדרדייק

יום 2: דולפינריום ומסעדת עמי ותמי

רצינו יום יחסית רגוע ואחר ובחרנו את הדולפינריום השנוי במחלוקת. התלבטנו מאוד אם לנסוע או לא. מצד אחד הדעות עליו לא משהו וכן מדובר בהופעה של חיות לטובת בידור בני אדם. מצד שני , רצינו לעשות משהו קצת אחר וחשבנו שהבנות שלנו כן יכולות להתרגש מהחיות האלו שמעולם לא פגשו ולכן החלטנו לנסות ומקסימום לחתוך אם לא הולך. היה מקסים!

נסענו כשעה אל הדולפינריום השוכן בטיילת הרדוויק היפה (מומלץ אם מסתדר לטייל שם). הוא לא מפואר או נוצץ ומבריק אבל יש בו אווירה מאוד נעימה ואפשר לבלות בו בקלות כמה שעות (עם ילדים יחסית קטנים). יש בו חיות שלא רואים כל יום, הופעות חמודות (אם כי זה לא מרכז האטרקציה בעיני) , גן משחקים מקסים, חוף ים יפה, ובקיץ אפילו יש שם מתקני מים מקסימים. בילינו יום מלא בנעימים. בעיני מתאים אך ורק ביום יפה ולא גשום.

אני יודעת שיש כאלו שלא יסכימו איתי, אך הרגשנו בביקורנו שם את האהבה לחיות מעובדי המקום ולא הרגשנו שום התעללות בשום צורה. נכון, מאלפים אותם להופיע על מנת לשעשע בני אדם אבל התחושה היתה שמאוד מכבדים אותם ומרחבם האישי ושיש להם מרחב נעים לחיות בו.

החוף המשגע של הדולפינריום
האקווריום שבדולפינריום
מתי פעם אחרונה ליטפתם את החיה הזו?

אחרי הדולפינריום המשכנו למסעדת הפנקייקים עמי ותמי הרחוקה כ30 דקות נסיעה.

זוהי מסעדה שהיא יותר פארק שעשועים קסום מאשר מקום שמגיש אוכל. וואו.

נכון, יש פה מלא אנשים ורובם ישראלים. נכון, האוכל פה לא מהמדהימים. אבל זה לא גורע כלום מהמקסימות של המקום הזה. גן עדן לילדים. הילדים חגגו פה. חקרו כל פינה, כל מערה, כל בית קסום עם מגלשה, ירדו מיליון פעם לשירותים עם המגלשה, קפצו בהתרגשות על הטרמפולינה והתרגשו כל פעם שהמכשפה הציצה וצחקה. חובה לעבור במקום הזה למי שיש ילדים קטנים. אפילו אני נהניתי.

עשו טובה, תשבו ותזמינו משהו בשמחה, כי מקום כזה שווה כל שקל של פרגון.

מסעדת עמי ותמי- עכשיו איך הולכים מפה?
גם מבוגרים נהנים- מסעדת עמי ותמי
להכנס לתוך אגדה- מסעדת עמי ותמי

יום 3 : האי טסל (Texel)

טסל! איזו התרגשות. אחד הימים המקסימים.

בעצם כל מקום הלינה שלנו נבחר כך שנוכל לנסוע יום אחד לשם וזו היתה בחירה נהדרת. כשהגענו לשם אפילו התבאסנו שלא ישנו לילה או שניים על האי. יש באי מרחבים ירוקים מרחיבי לב ואווירת חופשה נהדרת. תשאירו את היום החמים והבהיר ביותר שלכם למקום הזה, אין טעם לנסוע בגשם או ביום אפרורי.

נסענו כשעה לעבר העיר Den Helder ממנה יוצאות מעבורות לעבר האי טסל (Texel). ההפלגה אורכת כ20 דקות וניתן לצאת מהאוטו אל הסיפון ולהביט בנוף המקסים.

פרטים על זמני הפלגות ניתן למצוא כאןלאחר שהגענו נסענו מיד כ5 דקות אל Oudeschild, שם נמצא הנמל הישן של
טסל ומשם יוצאות ספינות הדייגים
TX20. הנסיעה באי קסומה. מלא
מרחבים ירוקים מכל עבר ותחושת ריחוף ושקט עוטפת אותנו.

יש 2 סוגי שיט שניתן לעשות. הסוג הראשון קיים כל יום וכמה פעמים ביום.
יוצאים לים הפתוח בספינת דייגים, רב החובל פורש רשתות דיג בים ומפזר את השלל בסיפון להנאת האנשים. הסוג השני, קיים רק בימים מסוימים ולא כל יום (רצוי לבדוק באתר אינטרנט בדיוק מתי מתקיים).

זו יציאה אל הים הפתוח ועגינה בדיונת חול שנוצרת ממצב של שפל. במצב זה הנוסעים יורדים מהספינה ומהלכים בדיונה אשר בה נתקעו כל מיני יצורים ימיים קסומים. מי שרוצה אוסף לעצמו את השלל.

כמובן שכיוונו לסוג השני של ההפלגה אבל לצערנו לא הסתדר ויצאנו להפלגה מהסוג הראשון. ההפלגה אורכת כשעתיים, נהנים מהנוף ונהנים לראות את השלל שרב החובל מוציא. חייבת לציין שזו לא חוויה שמתאימה לכל אחד. הגדולה שלי נהנתה מאוד ואספה כוכבי ים להנאתה ואילו הקטנה שלי סבלה מכל רגע וקיטרה שמסריח לה.. למרות זאת, שמחים שיצאנו והייתה חוויה מיוחדת.

צפון הולנד עם ילדים
טסל (Texel)- שיט דיג. גם אתם מריחים את האוקיינוס עד לפה?
האי טסל (Texel)- מרחבים של ירוק

אחרי ההפלגה ישבנו בנמל לאכול ארוחת צהריים ומשם המשכנו לשמורת אקומורה להצלת כלבי ים.

השמורה קטנה ומקסימה. יש משהו בצניעות שלה והשקט שמייצר תחושה צלולה מרגיעה. צללנו לאווירת השקט האוקיינוסית ויצאנו למסלול מקסים סביב השמורה בדיונות החול של כחצי שעה. חייבת לציין שללכת לשמורה יום אחרי שביקרנו בדולפינריום קצת גרע ממנה, אולי שווה לוותר על אחד מהם. אז התרגשנו מכלבי הים החמודים אבל אולי קצת פחות כיוון שפגשנו אותם יום לפני בדולפינרים.

שמורת ecomare - אוהבים פה כלבי ים
שמורת אקומרה- כמה שקט

משם המשכנו לעיירת חוף המקסימה De Koog במטרה להשכיר אופניים ולעשות טיול על האי. לצערנו כבר היה מאוחר ונאלצנו לוותר על האופניים. הסתפקנו בשיטוט נחמד בחנויות וארוחת ערב טעימה (מהטעימות שאכלנו בהולנד). למי שמתכנן טיול אופניים בטיול (וכדאי לו מאוד!) , טסל זו אופציה נפלאה. הכל שטוח וסלול מלא מסלולים מותאמים לרכיבה נעימה. אפשר להגיע ל De Koog,להשכיר שם אופניים ולהגיע עד לשמורת אקומרה עם האופניים. ראינו מלא רוכבים על האי וקינאנו בהם עמוקות.

משם מיהרנו למעבורת חזרה והתחלנו במסע חזרה אל כפר הנופש. יום עמוס ומלא בהתרגשות. מומלץ.

יום 4: טיול אופניים ביער אמסטרדם ושופינג בזאנדם

לאחר יום עמוס ומתיש החלטנו לעשות יום רגוע ושלו בלי נסיעות ארוכות מדי. רצינו שוב לרכב על אופניים והחלטנו לנסוע ליער אמסטרדם (Amsterdam Bos) כ15 דקות ממקום הלינה שלנו.

מדובר על יער עצום בצמידות לעיר אמסטרדם, עם אגם גדול, עשרות שבילי אופניים מקסימים ושלל פעילויות. אפשר לרחוץ באגם, להשכיר קנו, לרכב על אופניים, יש בו פארק חבלים מומלץ (Fun Forest) , ללכת לחוות ליטוף, לרבוץ על הדשא ובקיץ יש בו הופעות תחת כיפת השמיים. רק צריך לבחור. הכל מפורט כאן.

הגענו לפארק והשכרנו אופניים. שוב, בחיוך ונעימות המאופיינת עם ההולנדים כל כך. נתנו לנו מפה, סימנו לנו עליה את חוות העיזים ומסעדת הפנקייקים והתחלנו ברכיבה. תענוג צרוף. כמה רוגע ושלווה ואוויר נעים על הפנים. רכבנו לנו בנעימים בפארק, פעם דרך סבך עצים ופעם על גדות האגם. צופים ברצים, בהולכים, בשטים וברובצים. הגענו לתחנה הראשונה, חוות העיזים.

כמה קסם. הילדים זרקו את האופניים לצידי השביל ורצו במדשאות לכיוון החווה. ניתן לקנות בקבוקי חלב קטנים לתת לעיזים לשתות, ניתן להכנס וללטף אותם, יש גן משחקים ומעדניה קטנה ויש מקומות נעימים לשבת. משם המשכנו לנו ברכיבה לכיוון מסעדת הפנקייקים.

אם מוקצב לכם פנקייק אחד כל הטיול זה המקום! טעים, נעים, מלא משחקים לילדים וכיף.

ומשם התחלנו לפדל חזרה לכיוון היציאה. יום מושלם בפארק נגמר. אחר הצהריים  המשכנו לקצת שופינג בעיר זאנדם (Zandam ), אופצית קניות נעימה מבלי להכנס לאמסטרדם, 10 דקות מכפר הנופש.

היה יום פשוט נפלא! לעשות העתק הדבק.

אמסטרדם עם ילדים
חוות העיזים ביער אמסטרדם
יער אמסטרדם- שבילים ביער ירוק ושלו
חוות העיזים ביער אמסטרדם- איזו עצירה חמודה
פנקייק וכל מילה מיותרת

יום 5: אפטלינג

אז אחרי יום רגוע ונינוח הגיע תורו של האפטלינג.

בכל טיול בשנים האחרונות אנחנו משתדלים לשלב פארק שעשועים כדי להכניס קצת אדרנלין ומטבע הדברים היינו בלא מעט פארקים בעולם.

חיכינו והתכוננו ליום הזה כל כך הרבה וצר לי לבשר לכל הנלהבים, שכגודל הציפייה כך גודל האכזבה. אז למה?

• הפארק עצום בגודלו ומעוצב יפיפה. יש בו הרבה מתקנים שהם סוג של נסיעה קסומה בעולם אגדות. הכי אהבנו את הנסיעה בעולם הפיות והטרולים ועשינו אותה פעמיים אבל יש לציין שהנסיעות האלו קצת חוזרות על עצמם ובאיזשהו שלב השתעממנו מהם.
  • הבת הקטנה שלי כמעט 1.10 מטר ואוהבת קצת אקסטרים ופשוט לא היה אף מתקן שיכלה לעשות, מה שיצר הרבה תסכולים ואכזבות.
  • הגדולה אמנם נהנתה ממתקני האקסטרים אבל עמדה שעות בתורים למתקנים השווים.
  • אין הרבה גיוון במתקנים. או מתקנים שאמנם קסומים אבל מתאימים לקטנים, או מתקני אקסטרים שמתאימים לגדולים.
  • הפארק מאוד יפה, אבל כמו שאמרתי, עצום ומרחקי ההליכה ממתקן למתקן פשוט מתישים. בסוף היום היינו פשוט מרוסקים ולא יכולנו לעמוד על הרגליים.

עבורנו הפארק הזה היה עטיפה יפה שקצת ריקה מתוכן ופנטזילנד היה הצלחה מסחררת לעומתו. בדיעבד היינו צריכים או לוותר על הפארק או ללכת לאחד אחר קטן ורגוע יותר.

רבות נכתב על האפטלינג, מיליון תמונות ברשת ולכן לא ארחיב. בגדול, מתקנים שאהבנו (ועשינו כמעט את כולם):

Fairytale forest– יער אגדות קסום שאפשר להסתובב בו ולגלות דמויות מהאגדות. היות וזה לא מתקן שיש לחכות אליו בתור, שווה לשמור את ההסתובבות בו כשמתעייפים ממתקנים או בשעות שהמתקנים יותר עמוסים.

Droomvlucht– נסיעה ביער פיות קסום וירוק בו מציצים טרולים ופיות מכל פינה. באמת שיפיפה. עשינו פעמיים.

The vliegende Hollander– רכבת הרים במים. כיף

-Pythonרכבת הרים עם לופים. כיף.

Pirana– אבוב במים. חמוד. המתקן היחידי שהקטנה שלי יכלה לעשות והיה בו קצת אקסטרים..

Joris en de Draak– רכבת הרים מעץ מפחידה ומהנה. כיף.

בכל מקרה, אם תחליטו ללכת, בשום פנים ואופן לא בסופ"ש ועדיף גם לא ביום שישי.

יום 6 : שיט ב Broek in waterland ומוזיאון פתוח באנקהאוזן

במקור תכננו לנסוע ביום הזה לחיטהורן. כי אין נסיעה להולנד בלי לעבור בחיטהורן… אז זהו, שיש. קמנו בבוקר כל כך מותשים מיום האתמול וכל כך לא התחשק לנו לנסוע שעה וחצי עד לשם אז עשינו חושבים מחדש ויצא לנו יום מדהים.

בכל זאת לא רצינו לפספס את חוויית השיט הקסומה, אז החלטנו פשוט לעשות אותו בBroek in waterland. זוהי עיירה מקסימה מזרחית לאמסטרדם שגם בה יש נהר שזורם בין הבתים וניתן לשוט ולהנות מהקסם. נסענו למעין בית קפה קטן השוכן על הנחל וממנו ניתן להשכיר סירות לשיט בשם Theetuin Overleek.

החלטנו לקחת סירה לשעתיים. לפני היציאה לשיט קיבלנו מפה עם הסבר על המסלולים ויצאנו לדרך. בהתחלה שטנו בסבך של צמחייה, אחר כך יצאנו לאגם גדול ואז נכנסו לשוט בתוך העיירה בין הבתים היפים והמעוצבים. חזיתות הבתים בהולנד פשוט יפיות וריתקו אותי בטיול הזה. הכל כל כך אסתטי ונקי אך עם זאת מעוצב בטוב טעם ומלא סטייל. ראינו אנשים ביום חופשתם נחים להם במרפסת, כולם נחמדים כל כך ונופפו לנו לשלום.  נהננו מאוד מהשקט, האסתטיקה ומהשמש. הייתה חוויה נהדרת. אני מניחה שהשיט לא באמת מחליף את השיט בחיטהורן אבל אני בטוחה שהוא הרבה יותר רגוע ושקט וזה בדיוק מה שחיפשנו באותו יום. מומלץ ביותר.

שיט בהולנד
והשמש חייכה לכבודנו -Broek in waterland
והכל בצבעי שלכת מקסימים
שקט ושלווה- שיט בBroek in waterland
כמה סטייל בחזית אחת
סטייל בהולנד
לא הייתם מגיעים עם מזוודה לצמיתות?

משם המשכנו למוזיאון הפתוח באנקהאוזן

החרטה היחידה שיש לי מהיום הזה זה שלא התחלנו את היום באנקהאוזן ושלא בילינו שם יום שלם. פשוט וואו. זהו בעצם כפר דייגים משוחזר שממחיש בצורה אינטראקטיבית איך חיו בכפרי הדייגים בצפון הולנד פעם. את הכפר בנו במשך שנים ואספו בתים ישנים מכל רחבי הולנד והביאו אותם לכאן. בכל בית חבוי סיפור. תחילת ההרפתקה מתחילה עוד בדרך אל המוזיאון. כדי להגיע לכאן יש סירה שאוספת אתכם ומביאה אתכם אל כפר הדייגים. בדרך נהנים מהנוף המקסים ולאט לאט כשמתקרבים לכפר הדייגים המשוחזר, חוזרים בזמן ונכנסים לאווירה.

שוטטנו לנו להנאתנו ברחובות הישנים משובצי האבנים, מציצים לתוך בתים ישנים בסקרנות לראות מה מתחבא לנו שם. בבית אחד ניתן לראות מכבסה ישנה פעילה, ובבית אחר יש אסם ומקום לייבוש דגי פורל (אמיתיים. עם ריח) . יש בית ספר ישן מקסים, בית מרקחת עתיק עם בקבוקי זכוכית חומים של פעם (שהייתי בכיף שמה היום בבית לקישוט), חנות לממכר גבינות, קצב, חנות ממתקים ישנה בה ניתן לקנות ממתקים של פעם ועוד. יש אפילו כנסייה ישנה שבחצרה בית קברות קטן. המקום אפוף באווירה נוסטלגית של פעם ופשוט מרתק. נהננו מכל רגע שהיה לנו שם וכל כך התבאסנו שנאלצנו לעזוב כשנסגר.

האזור הזה מקסים והייתי מקדישה לאזור אנקהאוזן והסביב יום שלם. ניתן לשלב ביקור בפארק הפיות באזור, שוטטות נעימה בעיר או אפילו נסיעה ברכבת קיטור.

מוזיאון פתוח בהולנד
אנקהאוזן- אז ככה נראו נשות הדייגים של פעם?
מוזיאון פתוח אנקהאוזן- התנסינו בעבודות הבית של פעם
צפון הולנד

יום 7: יום אורבני בהארלם

זהו היום האחרון שלנו בהולנד. מאוד התחשק לנו לעשות שוב טיול אופניים אבל היום הזה היה גשום וסגרירי ולא היה מזמין יותר מדי. היות וכל הטיול לא ביקרנו באף עיר החלטנו לנסוע להארלם. הארלם עיירה מקסימה אבל האמת שלא תכננו את הביקור כמו שצריך. שוטטנו ברחובות וקצת בזבזנו כסף  אבל לא הייתה לנו שום תוכנית. בדיעבד, היינו צריכים ללכת לאיזה מוזיאון מעניין (הולנד אלופת המוזיאונים) או לתכנן ללכת לבית של אנה פרנק או קורי טן בום (כן, גם היא חסידת אומות עולם והבית שלה נמצא בהארלם) או ללכת לאיזה פארק מים מקורה (לדוגמה: Duineral).

חזרנו אחה"צ לכפר הנופש ובזמן שבעלי היה עם הבנות בבריכה התחלתי לארוז לקראת הטיסה מחר.

טיפבדר"כ בהולנד החנויות נסגרות מוקדם סביב 18:00 בערב. תכננו לכם שוטטות עירונית נעימה דווקא ביום חמישי בו סוגרים את החנויות ב21:00 בערב וכך ניתן ליהנות מהעיר (כל עיר) עוד קצת.

צפון הולנד
אמנות עכשווית בכנסייה בהארלם
כמה מגניב זה?

אז זהו. תם לו טיול פשוט קסום. לא תכננתי להתאהב קשות ככה ובהחלט הופתענו לטובה. אחרי הרבה התלבטויות, התחלנו בדרום הולנד בחבל לימבורג ועברנו לצפון הולנד האוורירית.  יש המון מה לעשות בהולנד. היא מקסימה, נינוחה, יפה ואסתטית עם אווירה טובה ופשוט כיף להיות בה. ההולנדים היו כל כך נחמדים ומסבירי פנים שזה לגמרי הוסיף לחוויה החיובית שלנו מהטיול וזהו בהחלט מקום שנבקר שוב.