השפירית מטיילת -חוויות למשפחות בארץ ובחו"ל
יומני קורונה- הרהורים, פעילויות עם הילדים וטיול אחד סודי בבנימינה

פעילויות ויצירה עם ילדים בבית

"נחש צפע, נחש צפע" 

מי זוכר את התקופה ההיא שהסתובבנו עם מסכות אב"כ לכל מקום? ששמנו מסקינטייפ וניילון מסביב לחלון של החדר האטום? שקישטנו בחדווה את האריזה של מסכת האב"כ? 

נראה כמו הזייה רחוקה, נכון? ככה אני מקווה שנביט בקרוב על תקופת הקורונה הזו.  כעל חלום הולך ומתפוגג על תקופה נשכחת. 

הקורונה הזו תפסה אותי לגמרי לא מוכנה. הייתי מתוכננת טיולים שנה קדימה, האביב חיכה לו בפתח ואנו נותרנו כלואים, מביטים אל האופק. לא אשקר, יש ימים קשים מנשוא. הפכתי להיות משהו בין מאסטר שף לסיפורה של שפחה. כל היום מטיילת בין המטבח להרי הכביסה. אבל, יש גם רגעי אוויר. למדתי להעריך את הזמן שהתפנה עם הילדים ואת הכאן והעכשיו שתפס את מקומם של התכנונים קדימה. כתבתי כאן רשימה של פעילויות ויצירות עם הילדים שמבוססת על הצלחות שלנו עם הילדים בזמן הבידוד הזה. בואו לקבל השראה איך להעביר עם הילדים ימים שלמים בבית. 

חדר בריחה ביתי- לטייל בלי לזוז מהספה

במסגרת חיפוש פעילויות שניתן לעשות עם ילדים בבית , גיליתי את חדרי הבריחה החמודים מהבלוג road-trip. מדובר על פעילות של כשעה שלוקחת את הילדים לטייל בארץ או במדינה אחרת (בהתאם לחדר הבריחה שנבחר). אני כבר ניסיתי אחד (חיפוש מגילת העצמאות בארץ ישראל), שהיה הצלחה מסחררת. חייבת להודות שזה היה הדבר הכי חינוכי שעשיתי עם הילדים כל הקורונה הזאת. מתאים לגילאי 7-12 ומצריך כלי כתיבה וטלפון לסריקת ברקודים (לרמזים במשחק). השילוב עם הברקודים היה נהדר וגיוון מאוד את המשחק.

בישול עם ילדים

אי אפשר לדבר על פעילויות עם ילדים מבלי להזכיר בישול. אז כמו שכבר הזכרתי לפני, חושי הבישול שלי בהחלט אותגרו בקורונה הזו. אבל, מצאתי שמאכלים שמכינים עם הידיים בהחלט יכולים להעביר שעה של כיף עם הילדים. וכמה שיותר ברדק, יותר טוב.

מה כדאי לבשל עם הילדים?

  • כדורי שוקולד- המתכון האהוב על בן השנתיים שלי. כמה שהוא נהנה לדפוק עם הפטיש של בוב הבנאי כדי לשבור את הביסקוויטים. ואחר כך, לגלגל מלא כדורים, אחד לקופסה ואחד לבטן. זה המתכון הקבוע.
  • סושי- שילוב של כמה טכניקות שמעסיק את הילדים לאורך זמן. חיתוך הירקות, שיטוח אורז וגלגול. לילדים קטנים כדאי לעשות עבודת הכנה, להכין את המילוי לפני ולתת להם רק להרכיב את המנה. מתכון מומלץ ואסתטי.
  • פיצה- וכל מילה מיותרת. מצאתי שיש פיצריות שמוכרות ערכות הכנה לפיצה. בצק מוכן, רוטב וגבינה. יותר זול, פחות בלאגאן ומעסיק את הילדים. אפשר להוסיף חיתוך של זיתים ופטריות להאריך את החוויה.
  • דפי אורז- שוב, שילוב של כמה טכניקות שמרתקות את הילדים. טבילת דף נייר האורז במים, מילוי לפי הטעם וגלגול. מתה על התמונות במתכון הזה, אבל הייתי ממלאת בירקות ואיזשהו חלבון (חביתה/טופו/דג).
מתכונים עם ילדים
גלגול דפי אורז- אפילו הוספנו תלבושות להעמקת החוויה
מתכונים לילדים
לילדים הבוגרים יותר, דווקא העיסוק ליד האש מעניק תחושת אחריות ובגרות
בישול עם ילדים
פטיש לריסוק הביסקוויטים- כמה התרגשות!

יצירה עם הילדים

אין אצלנו יום שלא מכיל יצירה. ההתעסקות עם מגוון חומרים וטכניקות, העבודה בשלבים וההמתנה לראות מה יוצא בסוף, מסעירות בעיקר את הבוגרות בחבורה (בנות 6 ו8 וחצי). יש  ימים של יצירות פשוטות ולא מתוכננות שכוללות מלללללא גואש ודבק (מעבר להתמוטטות עצבים שלי , לגמרי גורף קריאות חדווה מהילדים).  ויש פרויקטים יותר מתוכננים ומורכבים שדורשים הכנה מוקדמת אך מרשימים ומעוררי גאווה. יצירה זה בהחלט אחת מהפעילויות עם ילדים בבית שאני ממליצה.

יצירה עם ילדים
כמה שיותר מלוכלך יותר טוב
יצירה עם ילדים
בלאגאן כבר אמרנו?

יצירה מבטון DIY

בטון זה אחד החומרים האהובים עליי כבר שנים וזו לא הפעם הראשונה שאנחנו משתמשים בחומר הזה. (יצרנו בחומר הזה חנוכייה מקסימה לחנוכה אבל זה לפוסט אחר) . הפעם החלטתי לייצר עם הילדים מהבטון עציצים.  אפשר באותו האופן לייצר פמוטים , קערות או כל כלי קיבול אחר.

יש כל כך הרבה הדרכות ברשת על יצירה מבטון כך שאצרף אחת מומלצת: איך להכין עציץ מבטון. 

טיפים נוספים לעבודה עם בטון
  • חלק מהחוויה הייתה ללכת יחד למיחזורית ולחפש קופסאות בגדלים שונים.
  • ממליצה בחום לרסס את הקופסאות קרטון בטיפה שמן לחילוץ מהיר לאחר הייבוש.
  • יש בטון שמתייבש לאחר יממה ויש בטון לייבוש מהיר (יותר יקר). עם ילדים, ברור שעדיף את הבטון לייבוש מהיר.
  • יש בטון אפור ויש בטון לבן. לטעמי הבטון האפור יותר מוצלח.
  • אפשר להוסיף ערך חינוכי (אם ממש רוצים). במהלך התגובה הכימית של אבקת הבטון עם המים ניתן להרגיש שהתערובת ממש מתחממת. אפשר להסביר שיש תגובות כימיות שמייצרות אנרגיה (חום) כמו זו וישנן תגובות כימיות שצורכות אנרגיה (לוקחות חום מהסביבה). 
יצירה עם ילדים
שלב ראשון: איסוף כלים בגדלים שונים. לעציץ צריך 2 כלים שנכנסים אחד בתוך השני
יצירה בבטון
שלב שני: הכנת תערובת הבטון ויציקה מהירה לרווח שבין הכלים. לא לשכוח לרסס בשמן את שטח המגע עם הבטון!
יצירה עם ילדים
שלב שלישי: המתנה של כשעה וחילוץ של העציץ. לא לשכוח לאחר הייבוש לקדוח חור בתחתית.
עציץ מבטון DIY
שלב רביעי והכי כיף: קישוט העציצים וביקור במשתלה!

יצירה עם קרטון

וואו, כמה דברים מדהימים אפשר לעשות מקרטון! התמכרתי. גילינו חומר מדהים, זול והס מלדבר על הפן האקולוגי של המיחזור.

בשיטוטי ברשת מצאתי הדרכה מקסימה על עבודות יצירה מקרטון. התמונות שבו מיד את ליבי והחלטתי ללכת על הכנת מסכות אפריקאיות עם הילדים.

  • הפעילות התחילה בללכת לקרטוניה וללקט ארגזי קרטון. 
  • אחר כך עשיתי עבודת הכנה, חשובה ביותר (לא לוותר על החלק הזה- אחרת הילדים מאבדים עניין), של גזירת צורות שונות של מסכות וחלקים.
  • ולבסוף הילדים הרכיבו להם מסכות כאוות נפשם וצבעו אותן. כיף גדול! אפילו אני נהניתי לקחת בו חלק.
יצירה בקרטון
שלב ראשון: חיתוך צורות גיאומטריות מקרטון לבסיס המסיכה. כדאי לעשות כשלב מקדים לפעילות.
יצירה בקרטון עם ילדים
שלב שני: חיתוך צורות גיאומטריות שונות להרכבת הפנים של המסכה. כדאי גם לעשות כשלב מקדים לפעילות. (החיתוך של הקרטון קשה לילדים).
יצירה בקרטון עם ילדים
שלב שלישי: הרכבת המסכות כאוות נפשנו. כדאי ללכת על מסכות סימטריות.
יצירה בקרטון עם ילדים
שלב רביעי: הדבקת החלקים וקישוט. כל כך כיף בשלב הזה שאפילו יצרתי לי מסיכה משלי (הימנית למי שתוהה).
מה עוד אפשר לעשות עם קרטון?
  • מובייל מהמם שכבר נתלה בחדר של הבכורה. כל כך קל להכנה וקצר הצלחה.
  • משפחת מפלצות מלבבת, כאות לתחושותיי כלפיי הקורונה.
  • דובי חינני שנתלה בחדר של הקטנה.
אומנות מקרטון
אחת מהיצירות המתוקות. הילדה התאהבה והוא תלוי לתפארת בית משפחת שוורץ על דלת חדרה
יצירה עם ילדים
בבבבהההההה! ככה בדיוק אנחנו מרגישים כלפי הקורונה. קישטה!
יצירה מקרטון עם ילדים
מובייל לקישוט עם ענף עץ שמצאנו ושייפנו. גם אחת היצירות האהובות והמקשטות את קירות ביתנו.

יצירה עם i-clay (חימר רך)

בקורונה הזו גילינו את החומר קליי. כלומר, הכרתי אותו לפני כתחליף קצת יותר אסתטי של סליים (יימח שמו וזכרו) אך הפעם ממש יצרנו איתו דברים מקסימים. מדובר על חומר פיסולי במרקם רך שניתן לפסל איתו לאחר שהוא מתייבש, הוא מתמצק ומתקשה. בגלל המרקם הרך , שלא נאמר קצפתי, יצרנו שלל קינוחים מעוררי תאבון. כמו כן, הצלחנו לבנות כמה חיות באופן די קל כשנעזרנו בגלילי נייר טואלט. ניתן להעזר בהדרכה המצולמת הזו (רק במקום פלסטלינה כדאי להשתמש בקליי). מצרפת תמונות להמחשה.

יצירה בclay עם ילדים
גלידות ושלל קינוחים מ i-clay. גלגלנו גף נייר לכדור והנחנו אותו בתוך הכוס לבסיס. עליו בנינו גלידה מפוארת עם שלל תוספות.
יצירה עם ילדים
גליל נייר טואלט זה בסיס מצוין ליצירה. ציפינו אותו בclay, עיבינו את האוזניים, הוספנו קרן ומה יצא? העיניים, אגב, צוירו בטוש לא מחיק לאחר ייבוש הclay
יצירה בclay עם ילדים
ינשוף מi-clay. גם כאן הבסיס הוא גליל נייר טואלט. המפתח ליצירת ינשוף אמיתי זה עיניים גדולות. כל השאר, בונוס.

צביעת חולצות טי שרט (טאיי דיי)

מודה, אם לא הייתה לי גינה לא הייתי עושה את הפעילות הזו, היא מלכלכת בטירוף! אבל, כגודל הלכלוך כך גדל הכיף. לא מיצינו את הפעילות ועשינו כמות חולצות מסחרית, עד שנגמרו החולצות הלבנות שבארון. 

הדרכה לפעילות ניתן למצוא בפוסט המפורט , כיצד להכין חולצות טאי דיי.

טיפים נוספים לצביעת טאיי דיי
  • כדאי להוסיף עיצוב אופנה לבגדים מלבד הצביעה: גזירת פרנזים, פאייטים או קרעים אופנתיים.
  • אפשר לצבוע גם פריטים שאינן חולצות. אפשר לצבוע: תיקים, נעליים, מפות או סתם שמיכת פיקניק.
  • בתום הייבוש של הפריטים ממש כדאי לגהץ לקיבוע הצבע.

עציצים מבקבוקי פלסטיק

טוב, לא התכוונתי להפגיז עד כדי כך ביצירות אבל הייתי חייבת להוסיף את היצירה הכייפית הזו. הכי קלה להכנה, וכזאת יפה-  עציצי יום המתים! את הרעיון לעציצים המדליקים האלו קיבלתי כאן. אוספים בקבוקי פלסטיק- חלקים עד כמה שניתן, מרססים בספריי לבן ומציירים עם טוש שחור את הדמויות המקסיקניות. לא לשכוח לעשות חורים בתחתית הבקבוק. ולפניכם התוצאה: 

עציץ מבקבוק פלסטיק
עציצי יום המתים- העציצים הכי מדליקים בסביבה! לוייב מקסיקני שמח

משחקים ופעילויות חוויתיות עם ילדים

יצירה ,בישול וגם פתרון חידות במשחק ביתי אלו פעולות שדורשות דיוק, ריכוז, התמדה והצמדות להוראות. לפעמים יש צורך בפעילויות יותר חווייתיות לילדים או אפילו פשוט הוצאת אנרגיה . גם כאלו פעילויות ניסינו לשלב במהלך היום. להלן כמה רעיונות:

  • בניית אוהל בחצר (או מרפסת)- נכון, בנאלי אבל חוויתי וכיף. מומלץ לשלב קישוט האוהל, הבאת חפצים אהובים , פיקניק מפנק ואפילו קומזיץ אם מתאפשר.
  • מגדל כוסות- האמת, ממש הופתעתי מכמה זמן וכיף הפעילות הפשוטה הזו העבירה. במשך שעות הילדים בנו מגדל כוסות ונהנו לפרק אותו בתרועה. שתיתי קפה ליד והתמוגגתי.
  • פעילות ספורט- כל כך חשוב. טרמפולינה, סיבוב באופניים, מירוץ שליחים בחצר, פרה עיוורת, מחבואים, ריקוד למוסיקה אהובה וכל פעילות שדורשת תזוזה של הגוף.
  • מצא את המטמון- אפשר להתחלק עם השכנים. פעם הם יכינו לנו ופעם אנחנו נכין להם. וגם אם לא, ההורים יכולים לעשות עם הילדים וזה פשוט כיף גדול- בכל פעם מחדש. 
פעילויות עם ילדים בבית
בחיי שהופתעתי מכמה שהם נהנו. כמה פשוט ככה כיף
פעילויות עם ילדים בבית
קומזיץ בגינה. מודה, קומזיצים, אוהלים ושאר אקסטרים, אחראי בעלי. נחמד שיש אותו ( :
פעילויות עם ילדים בבית
היש יותר כיף מזה? השתוללות לצידי אוהל בחצר
פעילויות עם ילדים בבית
אל עבר השקיעה- התברכנו במרחבים ירוקים ליד הבית

טיול סודי ליד בנימינה

למזלנו, התברכנו לגור בסביבה ירוקה, כפרית קסומה. חודש מרץ, במיוחד אחרי חורף גשום, זו העונה המומלצת לטייל בסביבה זו. ואיזה מזל שהקורונה נפלה בדיוק על מרץ? יש שלל מסלולים סביב בנימינה, שראויים לפוסט נפרד ומפורט. הפעם אספר על המסלול שנמצא ממש מרחק הליכה ליד הבית וחקרנו אותו מלאנתלפים פעמים. 

מדובר על חלק של נחל תנינים שעובר ממש למרגלות הכרמל בחלקה הצפוני של בנימינה. נחל תנינים זהו נחל אכזב שלא זורם כל השנה. אך אחרי חורף גשום יש זרימה מקסימה שניתן לשכשך בה רגליים. המסלול הינו חד כיווני ומתחיל מרחוב השיש בבנימינה. מפינת הרחוב (סביב השיש 9), יוצא שביל הליכה נחמד אשר נושק לשדות מוריקים. לאחר כ200 מ' מגיעים לספסל בצורת תנין ועושים הפסקת פירות. זה הספסל הקבוע שלנו, אז תשמרו עליו יפה… שם אפשר גם לשבת ליד הנחל ולשכשך רגליים. לאחר מכן אפשר להמשיך לאורך הנחל או לחצות אותו (יש שם גשר עץ מאולתר וחמוד). כשחוצים את הנחל מגיעים למחצבה הישנה והמשומרת. למי שלא התעייף, כדאי מאוד להמשיך ולטפס למצפור מורן, לזכרו של סרן מורן ורדי, לוחם השייטת מבנימינה שנפל בשכם ב2004 . זוהי נקודת התצפית הדרומית ביותר של הכרמל והנוף הנשקף ממנה פשוט נפלא. מצרפת כמה תמונות לחשק. תהנו… 

לטיול נוסף שעשינו בחודש מרץ, אפשר להציץ בטיול החורפי שעשינו לאילת, רגע לפני טרפת הקורונה.

פעילויות עם ילדים בבית
חודש מרץ הוא חודש מדהים לטיולים. הכל ירוק ואוורירי. כך גם השדות בבנימינה.
פעילויות עם ילדים
נחל התנינים אחרי חורף גשום זורם וירוק. פשוט תענוג.
טבע עם ילדים
היופי בחודש מרץ שיש גם ימים חמימים. אז גם מלא מים וגם אפשר להוריד בגדים! נחל תנינים בתפארתו
טיול בישראל
ספסל התנין האהוב עלינו ממש על גדות נחל תנינים. פינת פיקניק מושלמת.

תקופת הקורונה- מילים לסיום,

הקורונה עדיין כאן.  לכולם יש קשיים בתקופה הזו. מי שנפגעה לו הפרנסה , מי שבקבוצת סיכון, מי שיש לו ילדים קטנים ואפילו מי שמשתגע מהלבד. הקורונה לא הולכת להיעלם לנו בקרוב ואנחנו צריכים ללמוד לחיות לצידה. אני מתה לחבק את ההורים שלי, לאכול במסעדה אוכל שלא אני בישלתי, צריכה אוויר מהילדים וסופרת את השניות עד שאעלה למטוס בפעם הבאה. חשוב לא להיות קשים עם עצמנו בתקופה זו ולבחור כל יום להסתכל על הדברים הטובים. התקופה הזו בסוף תעבור ויום יבוא ואקרא את הפוסט הזה ואזכר בכמה הייתה הזויה התקופה הזו וגם בכמה רגעים מיוחדים שבילינו יחד. 

אתם עוד לא עוקבים אחרי באינסטגרם? זה לגמרי הזמן! 

לעדכונים שוטפים, טיפים מיוחדים שלא תמיד נכנסים לפוסטים וגם להגרלות מעניינות ממש כדאי לעקוב אחרי פה. מחכה לכם!

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. אהובה שלי, כתבת מדהים ותודה על הטיפים הנהדרים❤❤❤❤

    1. איזה כיף לי!!! תודה רבה. אוהבת!

  2. הכל נראה כל כך כייפי ובא לי לעשות חלק מהפעילויות למרות שאין לי ילדים עדיין 🙂 וחות מזה איזה כייף לך שאת גרה כל כך קרוב לטבע ויכולה לצאת למסלול…

    1. תודה רבה! חייבת להודות שהילדים הם רק תרוץ, רוב היצירות הן בשבילי ( : זה באמת כיף גדול! ונכון, בתקופה כמו הקורונה, ללא ספק שבנימינה היא גן עדן.

  3. את אלופה! כמה עשייה ויצירתיות עם הילדים, באמת כל הכבוד לך.. מקווה להגיע למסלול הזה בקרוב, נראה משגע 🙂

    1. תודה רבה רבה. לא אשקר, היו פעמים שהילדים היו רק תירוץ והעשייה היתה בשבילי… מקווה שגם הם ספגו מזה משהו ( :

  4. כמה שלווה הכנסת בין השורות והמילים, וכמה רעיונות! תודה לשיתוף ומקווה בשבילי שאולי אכין משהו אפילו אחד מכל הפעילויות המדהימות האלה! אין ספק שעשית לי חשק 🙂

    1. איזה כיף של תגובה! זאת בדיוק הייתה המטרה, לעשות חשק…

  5. איזה רעיונות נפלאים . ישמנו חלק מהם עם השכנים .
    אהבתי במיוחד את המסיכות האפקריקאיות . ממש טיול בנמיביה בזמן קורונה …

  6. רינת – זה ממלא השראה לקרוא על היצירתיות והתושיה שלך בעת הסגר. יש לך כמה רעיונות נהדרים כאן – שאני בהחלט מתכוונת לישם – אוהבת את עציצי בקבוקי הפלסטיק הפירטים שלך, ואת היצירה מקרטונים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט