השפירית מטיילת -חוויות למשפחות בארץ ובחו"ל
שוק תלפיות בחיפה- הפתעה טעימה וצבעונית

סיור קולינרי בשוק תלפיות חיפה

שבוע שעבר הוזמנתי לסיור קולינרי בחיפה על ידי נעמה סובול מהבלוג תרבות אכילה. נעמה עושה סיורי טעימות  שונים ברחבי חיפה, החל מהעיר התחתית, ואדי נסנס ועד שוק תלפיות. מאוד התלבטתי איזה סיור לבחור. העיר התחתית מתחדשת וצבעונית ומאוד מנסה להיות פלורנטין הבאה. ואדי נסנס, רק מהשם אני נהיית רעבה. ואילו שוק תלפיות, מה כבר יכול להיות מעניין בגיבוב באסטות של ירקות ופירות, שלא נאמר טעים ?! היות ואת שני המקומות הראשונים ביקרתי כבר לא מעט פעמים, החלטתי ללכת על הלא מוכר ולנסות ולטעום את שוק תלפיות בחיפה. סחבתי איתי את גילי, בתי הבכורה, הבטחתי לה זמן איכות עם אמא והופ, יצאנו לדרך.

מה אני אגיד לכם… אני לא מצליחה להבין איך השוק המופלא הזה חלף לי מתחת לרדאר. הסיור עם נעמה היה כל כך טעים, אותנטי וצבעוני ובעיקר מאוד מפתיע. נעמה הצליחה לחדש לי ובגדול. השוק מלא בבסטות צבעוניות ומנוקד לפרקים בגרפיטי צבעוני מחתרתי. לצד כל אלו, פזורות מסעדות היפסטריות עם תפריטים המכילים את מיטב מצרכי השוק הטריים.  עשיתי לכם תאבון? רוצו לסיור קולינרי בשוק תלפיות, אני מבטיחה לכם, אתם תחזרו לשם כל שבוע. ראשית, כמה תמונות חשק. 

סיור קולינרי שוק תלפיות

שוק תלפיות חיפה- היסטוריה​

בסוף שנות ה20 , בעקבות מאורעות 1929 בעיר התחתית , נבצר מהיהודים להגיע לאזור לצרכי קניות עקב חשש בטחוני. אז נולד הרעיון של הקמת שוק שקרוב יותר לשכונות היהודיות. כך, לקראת סוף שנות ה30, לאחר פרעות נוספות נגד היהודים בעיר התחתית,  נולד לו שוק  של ירקות ופירות בשכונת הדר חיפה, הקרוי שוק תלפיות. תחילה, השוק כלל בסטות של מיטב התוצרת החקלאית שהיו פזורות לאורך רחוב סירקין שבהדר. אבל, התנאים באזור פחות התאימו להקמת שוק קבע מודרני. ועד הדר-כרמל קיבל את האישור מהעירייה להקים שוק קבע במבנה מקורה על שטח ברחוב  סוקולוב הסמוך. האדריכל משה גרשטל נבחר לתכנן את מבנה השוק וכך נולד בניין באוהאוס מקסים עבור השוק תלפיות המקורה. למרות הרצון לבטל את הבסטות הארעיות החיצוניות על רחוב סירקין, גם שוק הרחוב המשיך לפעול וכך לשוק תלפיות יש שני חלקים: מקורה וחיצוני. לשני חלקים אלו יש שני ועדים שונים ולאורך הזמן היו לא מעט וויכוחים , שלא נאמר מלחמות, בין שני הוועדים. 

שוק תלפיות בחיפה עבר תלאות רבות במרוצת השנים. החל משנים משגשגות ועד לדעיכתו כמעט לחלוטין בשנות ה90 והפיכת האזור למוזנח ומלוכלך. בחמש השנים האחרונות אזור שוק תלפיות החל לשנות חזרה את פניו . החלו לצוץ בתי קפה ומסעדות לצד דוכני הממכר וב2020 החלה עיריית חיפה אף בשיפוץ בניין הבאוהאוס הזנוח. 

סיור קולינרי, שוק תלפיות חיפה - דוכני רחוב וטעמים

התחנה הראשונה והטעימה שלנו הייתה בדוכן הפירושקי ב"בית המאפיה". הפירושקי הינו מאכל רחוב רוסי מטוגן במליות שונות. על הדרך התוודענו לכמה העלייה הרוסית תרמה לטעמים ולצבעים של השוק.

סיור בשוק תלפיות
בית המאפה הרוסי הישן- התקבלנו בחיוך וברוחב לב
סיור קולינרי בשוק תלפיות
פירושקי- מאפה רוסי מטוגן סוג של "פלאפל רוסי"

אחרי הפירושקי הטעים, המשכנו דרך בסטות צבעוניות אל עבר השוק המקורה. אל השוק נכנסנו ומיד כל הקבוצה נטמאה בשוק. חלק קנו פיצוחים, חלק קנו דובדבנים עסיסיים וחלק קנו דגים לשבת. נעמה בינתיים הלכה וקנתה לנו ירקות טריים להפתעה שעוד תגיע. אחרי שנרגענו מהצבעים והריחות , עלינו מעלה אל מפלס הרחוב. שם חיכה לנו מאדי מדוכן הדגים , כאמל עודה, וקצץ לעיננו סביצ'ה שמימי. כל ביס מהסביצ'ה היה רעננות מתפרצת והטעם עדיין צרוב לי בפה. 

סיור בשוק תלפיות חיפה
מאדי קוצץ לנו במיומנות את הסביצ'ה הכי טעים שטעמתי. שוק תלפיות, חיפה
טיול בחיפה
כל ביס טרי ורענן. סביצ'ה אלוהי בסיור טעימות בשוק תלפיות שבחיפה

כשעוד הטעם של הסביצ'ה צרוב לי בפה, התגלגלנו אל המטבח של פריאל, לאוכל ערבי ביתי. הכל היה נראה טרי , טעים ומנחם אבל הפעם אכלתי דרך העיניים.

סיור טעימות בשוק תלפיות חיפה
הכניסה האסתטית של המסעדה של פריאל. שוק תלפיות, חיפה
סיור טעימות בשוק תלפיות
המטבח הערבי והביתי של פריאל. שוק תלפיות, חיפה

סיור קולינרי, שוק תלפיות חיפה - מסעדות וגרפיטי

אחרי ששבענו , המשכנו לאיטנו מבין כל הדוכנים אל עבר רחוב סירקין. בחמש השנים האחרונות צצו ברחוב הזה שלל מסעדות ובתי קפה טרנדיים ובינהם מקשטים את הקירות ציורי קיר צבעוניים. המסעדה הראשונה שקמה הייתה מסעדת "תלפיות", מסעדת שף מעולה עם אוכל שוק טרי שבעליה גר ברחוב סמוך. לידה קמו מסעדות נוספות כגון קפה "טלק"  ופיצה תלפיות, המצוינת (ושיש בה הרבה מעבר לפיצה). 

סיור קולינרי בשוק תלפיות בחיפה
מסעדת תלפיות- כמה סטייל וקסם. סיור קולינרי, שוק תלפיות
סיור קולינרי בחיפה
פינות אורבניות מדליקות. שוק תלפיות, חיפה
סיור קולינרי בשוק תלפיות
טרי ומרענן. פיצה תלפיות, שוק תלפיות חיפה
טיול בחיפה
מסעדת "פיצה תלפיות". איך אני אוהבת מסעדות שכל ההכנה של האוכל אל מול העיניים. טעים טעים

בהמשך הרחוב טעמנו גם את הפריקסה במסעדת ג'רבה הטוניסאית וראינו איך מכינים לחם בריאות במאפיית "לחם עיניים". כל האנשים שפגשנו, תמיד קיבלו אותנו במאור פנים וחיוך מאוזן לאוזן. ללא ספק, האנשים הם חלק גדול מהקסם של המקום.

טיול בשוק תלפיות
לחם בריאות של "לחם עיניים", שוק תלפיות, חיפה
טיול בחיפה
לחם מכינים באהבה או לא מכינים בכלל, "לחם עיניים". שוק תלפיות חיפה.

לקראת סיום הסיור , נעמה לקחה אותנו לפינת קסם מהאגדות שלא קשורה לקיבתנו. חנות ספרים יד שניה בשם "גולדמונד ספרים". איך שאני אוהבת חנויות ספרים ואם הן יד שניה , אז קניתם אותי סופית. ישבנו ברוגע ושוחחנו על החוויה שעברנו יחד עם נעמה. העלינו רגעים, נעמה סיפרה לנו קצת על ההיסטוריה ובעיקר התחלנו לעבד את הסיור המופלא והמפתיע שהיה לנו. לאחר שהתפזרנו, אני וגילי התרגשנו לגלות שדוכן הכנאפה נפתח ויחד איתו נפתח אצלנו מקום נוסף בקיבה. הספקנו גם לטעום את הכנאפה המצוין של "כנאפה תלפיות" (שם מפתיע, אני יודעת). הכנאפה מוגש עם גלידת עיזים, פיסטוק והל ביתית , למות!

סיור בשוק תלפיות, חיפה
התמונה הזו מעוררת בי התרגשות וסקרנות. איך אני אוהבת חנויות ספרים. גולדמונד, שוק תלפיות
טיול בחיפה
הכנאפה הכי טעימה שטעמתי ויש גם כנאפה טבעונית! כנאפה תלפיות, שוק תלפיות

שוק תלפיות חיפה -סיור עם ילדים

אז אתם בטח שואלים את עצמכם מה גילי, הבת שלי עשתה בסיור והאם נהנתה. נכון, זה לא המקום האולטימטיבי לבילוי עם ילדים, אבל גם איתם אפשר להנות בכאלו סיורים ולהרוויח ערך מוסף. גילי נהנתה כמו גדולה!  טעמה מטעמים ובכל דוכן שהגענו, כולם חייכו אליה ופינקו אותה. ציידתי אותה במצלמה והיא נהנתה לתפוס יחד איתי רגעים. כשהתחילה להשתעמם באמצע הסיור , חתכנו יחד לרחוב הרצל הסמוך. הסתובבנו ורכשנו קצת פיצ'יפקעס משמחים שמילאו אותה באנרגיה מחודשת. היה לנו סופר כיף וטעים.ביקור בשוק יכול להיות חוויה אורבנית כייפית גם עם ילדים מעל גיל   9-10. אפשר לשלב יחד עם השוק גם ביקור במדעטק- מוזיאון המדע אשר גם הוא נמצא בהדר, חיפה או במושבה הגרמנית היפה ובגנים הבאהיים. אם בא לכם להרחיק קצת תוכלו לשלב ביקור באזור קרית ביאליק וסביבתה.

סיור קולינרי שוק תלפיות
סלפי שוק. את הקשת לשיער רכשנו ברחוב הרצל הסמוך. שוק תלפיות, חיפה
טיול בחיפה
עצרו את הכל, אני רוצה לרדת ואם אפשר, בשוק תלפיות בחיפה

סיור קולינרי בשוק תלפיות, חיפה

שוק תלפיות בחיפה הפתיע אותי מאוד. האזור נמצא בעיצומו של תהליך ג'נטריפיקציה, שזה בעצם, התברגנות. בניגוד לעיר התחתית בחיפה , שפעם הייתה אהובה עליי מאוד אך לטעמי עברה תהליך התחדשות חסר חן, השוק עדיין אותנטי ומסקרן. מקור האותנטיות שלו טמון באנשים ובתושבים שחיים בתוכו וסביבו. אני מאוד מקווה שעיריית חיפה תשכיל לשמור על המקום בדיוק כפי שהוא ולא תתחיל למכור נדל"ן לכל המרבה במחיר. לבינתיים, האופי המחתרתי, בליל האנשים והטעמים שבמקום חדרו לי ללב. אני מכתירה את הסיור כהצלחה מסחררת ואת שוק תלפיות למקום החדש האהוב עליי בחיפה. רוצו לבקר ולטעום לפני שכולם מגלים. סיור קולינרי בשוק תלפיות מומלץ ביותר! 

אתם עוד לא עוקבים אחרי באינסטגרם? זה לגמרי הזמן! 

לעדכונים שוטפים, טיפים מיוחדים שלא תמיד נכנסים לפוסטים וגם להגרלות מעניינות ממש כדאי לעקוב אחרי פה. מחכה לכם!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. גם כותבת ככ יפה שבא ישר להתניע את האוטו, וגם הצילומים יפים!

    1. תודה רבה! אז קדימה, ספרי איך היה

  2. איזה יופי של פוסט ססגוני וטעים! הרבה שנים שלא יצא לי להיות באזור והסיור הזה נראה ממש מוצלח. ממש העברת את האווירה עם צילומי גרפיטי ואוכל, מקסים!

    1. תודה רבה שרי! המקום בהחלט מכיל מלא צבע וטעם.

  3. נהניתי לצעוד איתך בשוק והפעם וירטואלית וממש הרגשתי שוב את כל הצבעים, הריחות והטעמים!

    1. תודה מלי! כיף לראות את הפרשנות של כל אחד מאותו סיור. מקום נהדר!

  4. סיור בשוק תלפיות נשמע כמו חוויה נהדרת לסיור עם ילדים – לא גדול , לא עמוס מדי, צבעוני שמחה ומגוון בטעמיו. עם אפשרות לקנות קשקושים בזול – מושלם לבני נוער. יופי של פוסט!

    1. ממש ככה. אנחנו נוטים לחשוב שטיול אורבני לא מתאים עם ילדים אבל הם דווקא מוצאים הרבה עניין בצבעים ובסצנות אנושיות. מגיל 8 בערך זה חוויה מעולה! תודה

  5. איזה פוסט נהדר! כתבת יפה רינת, מלא צבע, ריחות וטעמים והעברת את החוויה של הסיור בשוק. אין ספק שהסיורים של נעמה משובחים וטעימים. מחכה כבר לביקור בשוק טלפיות.

    1. ואני מחכה ממש לסיור בואדי נסנס, אין ספק שיש בחיפה מלא צבעים, טעמים והיסטוריה. היא מלאה בשכבות

  6. רינת ממש התלהבנו כל המשפחה . אכן לא היה בשורת המשימות שלנו . מריירים בשל התיאורים שלך . נצא ונדווח . תודה .

    1. איזה כיף אבי! תספר איך היה

  7. תיארת כל כך במדויק את הבליל הזה של שוק תלפיות שיש מכל וכול וגם אותנטיות. היה נעים לטייל ביחד. כל הכבוד לך ולגילי על הבילוי המשותף הזה שהיה בוודאי רווח גדול לשתיכן. בפעם הבאה בתלפיות אני אהיה בכנאפה, שנשמע מפיך ממש טעים.

    1. תודה זיווה! היה כזה כיף שעכשיו גם הבת השניה דורשת כזה יום מפנק. הכנאפה פשוט מצוינת, הכי טעימה שטעמנו. וללא ספק, החיוך וקבלת הפנים בכל מקום בהחלט מוסיפים לטעם.
      מחכה להפגש כבר במפגש הבא!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט