השפירית מטיילת -חוויות למשפחות בארץ ובחו"ל
זמן מדבר – סוף שבוע  במצפה רמון

טיול במצפה רמון

הסגר הקורוני הכפוי השאיר אותנו עם חסך מטורף וצמא אדיר לטיולים וטבע, בדגש על מדבר . כך מצאנו את עצמנו מחפשים חופשה מדברית דווקא  בשלהי חודש יוני החם. לא אשקר, מאוד חששנו מהחום. נסענו ללא כל ציפיות ועם בנק מסלולים אופציונלים בתקווה שנוכל לממש משהו מהם. למזלינו הרב, היה לנו מזג אוויר נדיר ונהדר. זכינו לניתוק אמיתי, אוויר מדברי ונופים מרהיבים שהתגעגענו אליהם כל כך. ככה זה כשאוהבים אהבת אמת את המדבר ומאמינים בלב שלם- היקום מסתדר לטובתנו ( :

הטיול במצפה רמון והסביבה היה נהדר. ביקרנו בשמורה חדשה מהניילונים, חווינו חוויות חדשות ואפילו הספקנו בדרך לעצור בעיר מעניינת עם מלא היסטוריה. קדימה, בואו נתחיל.

לשם כך התכנסנו, נופי בראשית. מצפה רמון

רמלה - עצירה בדרך לדרום

שנים שאני מנסה להגיע לבריכת הקשתות ברמלה. כל פעם שרציתי לנסוע היה משהו שעצר אותי. פעם זה היה ביקורת לא טובה על המקום, פעם החשש מהעומס ופעם החשש שנשתעמם ולא נמצא מה לעשות באזור. הפעם החלטתי, שלא משנה מה, יש משהו בעיר הזו שמחייב את הביקור שלי. על כל מה שיש לעשות בעיר הזו ופרטים נוספים, ניתן לקרוא בהרחבה באתר התיירות של רמלה.

אסכם ואומר כי הביקור שלי ברמלה היה שנוי במחלוקת. רמלה היא עיר מיוחדת עם מלא היסטוריה ופוטנציאל להיות מרתקת. אבל, היא מאוד מוזנחת והאתרים (המרהיבים יש לומר) מאוד לא ידידותיים למשתמש. הייתי מצפה מעיר עם כל כך הרבה היסטוריה ואופי להיות יותר מסבירת פנים לתייר.  נקייה, נגישה, עם מיצגים אינטראקטיבים, מסלולים מסומנים ומידע בכל מקום. כל הביקור הרגשתי שאני בגרסת "הלפני" של המהפך. נכון שחלק מהקסם והאופי טמון באותנטיות הזו, אבל יש עוד כברת דרך לעבור עד שיהיה נעים ונוח לשוטט בה לבד, בעיני לפחות. טיול מודרך ברמלה יכול להיות פתרון מצוין להנגשת העיר. זה בהחלט משהו שאנסה בעתיד ואז רמלה תקבל פוסט משלה. מה בכל זאת עשינו ברמלה?

בריכת הקשתות

התחלנו את הביקור בבריכת הקשתות המפורסמת.

בריכת הקשתות היא מאגר מים עתיק שנבנה בשנת 789 לספירה, מימי שלטון החליפים העבאסים בארץ. הבריכה המקורה הוארה בפתחים בתקרתה המעוטרת קשתות, ששימשו להורדת דליים לשאיבת מים. כיום הבריכה משמשת כאתר תיירותי וניתן לשוט בה בסירה.

הביקור בבריכה היה בעיני מרהיב ורק בשבילה היה לי שווה להגיע. אמנם הבריכה קטנטנה (כחצי דונם) אך אין משהו דומה לה בארץ. הילדים נהנו לנסות לחתור במשוטים ואנחנו נהננו מהשקט והאווירה הסוריאליסטית למשך כחצי שעה. אסייג את דברי ואומר, כי חלק גדול מהצלחת הביקור נבע מכך שהיינו לבד בבריכה. במידה ויש עומס, לא הייתי מתקרבת למקום.

טיול ברמלה
מאגר מים קדום ששרד רעידת אדמה. בריכת הקשתות, רמלה
קסם של מקום. בריכת הקשתות, רמלה

המגדל הלבן

המגדל הלבן נמצא במתחם המסגד הלבן והעתיק ומוקף בבית קברות מוסלמי עתיק. המגדל, יושב על דרך יפו-ירושלים ההיסטורית, שהיתה בעברה גם הדרך המחברת בין קהיר לדמשק. כך שימש כמגדל תצפית על כל האזור. גובה המגדל הוא כ30 מטר ומראשו נשקף נוף של כל רמלה. ניתן אפילו לראות עד למפעל המלט, נשר המפורסם. הגענו, טיפסנו, השקפנו והמשכנו הלאה.

נוף רחב ידיים על כל רמלה. רואים אפילו את מפעל נשר. המגדל הלבן, רמלה
עצירה מומלצת בדרך למצפה רמון
מגדל עתיק ומרשים ששימש כמגדל תצפית על כל האזור. המגדל הלבן, רמלה

רמלה- העיר העתיקה והשוק

אחרי המגדל הלבן חנינו באחוריים של העיר העתיקה והלכנו דרך הסמטאות אל עבר השוק. המחשבה שהעסיקה אותי כל השיטוט היא "כמה יפה וקסום פה וכמה חבל שכל כך מוזנח ומלוכלך" . עברנו ליד מסגד עתיק וכנסיה יוונית מרשימה ולא הפסקתי לצלם תמונות. הגענו לשוק ישירות לבורקס התורכי המפורסם והלימונדה הטעימה, שלא אכזבו. שתינו ואכלנו כולנו ושילמנו רק 40 ש"ח!  איזה כיף זה שוק. קנינו שטויות וממתקים והמשכנו דרומה.

עצירה מומלצת בדרך למצפה רמון
לא, זה לא נווה צדק. רמלה, העיר העתיקה
מבנים עתיקים ודלתות מצוירות. רמלה, העיר העתיקה
טיול ברמלה
שוק שוקק עם בורקס תורכי חלומי. שוק רמלה
מקום עצירה מומלץ בדרך לדרום
סמטאות שהיו יכולות להיות קסומות אם לא היו כל כך מוזנחות. רמלה, עיר עתיקה

לינה באזור מצפה רמון- חוות נחל חוורים

היות והנסיעה הייתה ספונטנית וכל המקומות היו מפוצצים על ידי מטיילים אחוזי בהלת קורונה, לא הייתי בררנית. ככה הגענו לצימרים של חוות נחל חוורים. באתר יש 4 צימרים  מבודדים, חאן ואזור לינה באוהלים פרטיים. התלבטתי אם לרשום את הביקורת שלי כאן, כיוון שהמארחים היו מאוד נחמדים וסה"כ נהננו , אבל עדיין יש לי הערות לשיפור.  אני חושבת שאין באמת בארץ מנוע אמין של ביקורות על צימרים וחשוב לי לשמור על שקיפות מולכם, הקוראים. אז:

יתרונות: אתחיל ואומר כי מיקום הצימר פשוט מושלם. חוות נחל חוורים נמצאת מרחק הליכה מנחל חוורים ומשמורת עין עבדת היפיפיה ובצמוד לחאן שיירות. יש מלללללא מה לעשות באזור.  4 הצימרים מרוחקים אחד מהשני לפרטיות מושלמת  וממוקמים על גבעה אל מול נוף מדברי האהוב עליי מאוד. האנשים שמנהלים את החווה, הם אנשי מדבר, חמים וערכיים. ארוחת הבוקר הייתה פשוטה, טעימה ומאוד נדיבה. חצר הצימר מקסימה. שכשוכית ירקרקה שמוסיפה לנוף ולכיף של הילדים, ערסל ונדנדה אל מול הנוף ומלא שקט. מטבח הצימר מאובזר ואפשר לבשל ארוחות טעימות.

חסרונות: המקום פשוט וקצת מוזנח. חסר בו ירידה לפרטים קטנים. התחושה היתה שבעוד קצת תשומת לב ורענון של המקום, היה ניתן להפוך את המקום למעולה ונוח. אין במקום וילונות, מה שגרם לנו לקום מאוד מוקדם בבוקר הראשון והמיטה היתה לי מאוד לא נוחה.  גם בניקיון היה ניתן להשתפר.

חוויה כללית: הילדים כמובן עפו על המקום ותחושת החופש ולא ראו דבר ממה שהזכרתי מעלה. אני, ככל הנראה לא ארצה לשוב למקום לפני שדרוג החסרונות שכתבתי מעלה.

לינה במצפה רמון
שכשוכית מרעננת. חוות נחל חוורים
מסלול טיול במצפה רמון
פינת צ'יל מדברית. חוות נחל חוורים
מצפה רמון עם ילדים
בידוד ושקט אל מול נוף מושלם. חוות נחל חוורים
טיול בין ערביים אל מול נוף מרהיב. חוות נחל חוורים

מסלולים ואטרקציות במצפה רמון

זו לא פעם ראשונה שלנו במדבר בכלל ובאזור בפרט. לפני הכל, אם עוד לא הייתם, אחד אתרי החובה באזור היא שמורת עין עבדת. ניתן לקרוא על שמורת עין עבדת בביקור האחרון שלנו במדבר.

מה עשינו הפעם?

אתר אבן רוח ומים

תמיד אני חולפת על האתר אבן רוח ומים בדרכי אל שמורות אחרות במדבר. הפעם החלטנו לעצור בו בדרכנו אל עבר ציר צבעי רמון – שמורה עליה פירטתי בהמשך.

בלב מכתש רמון, ממש בסמוך לכביש 40 שוכנת לה מחצבה ישנה אשר שופצה והפכה לאתר לאיסוף חולות צבעוניים. מלבד תלוליות צבעוניות של חול  (כדאי להביא בקבוקונים לאיסוף מהבית), יש באתר אגמון מי גשמים שניתן ממש לרחוץ ולהתרענן בו. המקום נטול צל לחלוטין וכדאי להביא מהבית. שחינו ונהננו במקום אם כי בסופי שבוע הוא מאוד המוני. אחרי ששחינו באגם של שמורת ציר צבעי רמון , התחרטנו קצת שביזבזנו באתר אבן רוח ומים את הזמן. אבל, היה כיף וזו עצירה קלילה ומומלצת. ממש ליד אתר זה ניתן להמשיך לאתר המנסרה, הקליל גם הוא.

מצפה רמון
בריכת שכשוך המונית אך יפיפיה. אתר אבן רוח ומים

גן לאומי - ציר צבעי רמון

עד שנות האלפיים מדינת ישראל עוד התירה לחצוב במכתש רמון מחצבים שונים, עד אשר סוף סוף המכתש הוכרז כשמורת טבע והכרייה נפסקה. מאז, במשך כ15 שנה , בפרויקט משותף של הקרן לשיקום מחצבות, רשות שמורות הטבע והמועצה המקומית של מצפה רמון , המכתש שוקם. הוקמה דרך יפיפיה של כ7 ק"מ בינות המכתש הנגישה לכולם הקרויה גן לאומי ציר צבעי רמון. הביקור בשמורה זו היה הברקת הטיול. וואו ועוד פעם וואו. לאורך הנסיעה עצרנו בקיר מחצבה גבוה שהראה את סוגי המחצבים השונים, תנור ממפעל ישן ומכרה ישן שהופך לבריכת שחייה אחרי חורף גשום. הבריכה הייתה כמו נווה מדבר קסום וישר רצנו לשחות ולהתרענן. הנופים מרהיבים וחייבים לשבח את עבודת השימור והנגשת המכתש שמשתלבת מקסים עם הטבע.

ציר צבעי רמון
ניתן להבחין בשכבות הסלע בעלות צבעים שונים. גן לאומי ציר צבעי רמון
גן לאומי צבעי רמון
עצירות תצפית מדבר קסומות. גן לאומי ציר צבעי רמון
נווה מדבר. אגם ירקרק וקסום מסתתר לו בין הסלעים האדמדמים. כמובן שישר קפצנו לשחות. גן לאומי צבעי רמון

טיול גמלים

היות וישנו ממש בסמוך חאן השיירות, החלטנו לנהוג על פי מיטב המסורת של הטיולים המדבריים שלנו,  ולעשות טיול גמלים. קמנו בבוקר שבת, הלכנו ברגל והגענו לחווה. עשינו טיול כייפי של חצי שעה. הילדים היו מבסוטים. להזמנת טיול גמלים בחאן השיירות יש להתקשר מראש.

אין מדבר בלי טיול גמלים
נוף מרהיב מעל נחל חוורים. טיול גמלים

טיול ג'יפים לעין עקב

האמת, לא תכננתי לעשות טיול ג'יפים. התקשרתי למישהו בשם יניר בקשר לאטרקציה אחרת שחיפשתי. ואז, הוא היה כל כך נחמד ומסביר פנים , שאמרתי לעצמי שאני חייבת לפגוש אותו. וכך קרה שסגרתי לנו טיול ג'יפים עם "יניר במדבר" לעין עקב. עם ילדים, טיול ג'יפים היא הדרך היחידה להגיע לעין עקב. הייתם חושבים שבגלל זה המקום יהיה יחסית ריק. אז זהו שלא… המקום יחסית מלא במיוחד בשבתות. דבר זה לא גרע מההנאה שלנו מהטיול ומהמקום עצמו. יניר היה סופר נחמד וסבלני איתנו . הנסיעה אל המעיין הייתה מרהיבה ויניר אפילו שמר על קטנצ'יק שתפס תנומה בזמן שאנחנו שכשכנו במעיין. היה לנו  ממש כיף ומיוחד. מומלץ בחום.

טיול ג'יפים במדבר
טיול ג'יפים מול נופי בראשית. נחל צין, בדרך לעין עקב
מרוב שהיה מרענן גם אני טבלתי. עין עקב
כמה יפה פה. עין עקב
טיול באזור מצפה רמון
החבר'ה עשו תחרות קפיצות למים. כיף גדול. עין עקב

רובע דרך הבשמים

בשישי אחר הצהריים קפצנו לאזור רובע הבשמים במצפה רמון. וואלה, היינו מופתעים. לא ידענו שנתקל בכזו סצנה מגניבה שוקקת חיים. חנויות יד שניה, מתפרה מדליקה, הופעה חיה ווייב שמח. לא משהו להתאמץ בשבילו אבל אם אתם באזור תנו קפיצה. הבנות היו מבסוטיות מאווירת הבומבמלה ועשו אפילו צמות מקושטות בשיער.

מסלולים ואטרקציות במצפה רמון- המלצות נוספות

יש כמובן עוד מלא מה לעשות באזור מצפה רמון. מה עוד תכננו לעשות הפעם ולא יצא?

חוות האלפקות– ביקרנו בה בביקור אחר. מקום נעים ומטופח ובעיקר אחר. הילדים עד היום זוכרים את החיה הזו שיורקת מדי פעם. מצחיק ומומלץ.

ספארי חיות לילה– שמענו שיש כזה דבר וממש ניסינו לתאם אך פספסנו. יש מדריכים שלוקחים לסיור לילי תוך כדי הסברים על החיות במדבר. השוס מבחינתנו היה חיפוש עקרבים שזוהרים בחושך באור אולטרה סגול. אפילו הגענו ערוכים עם פנסים. בטוח לא נפספס פעם הבאה. לבינתיים אפשר לבדוק עם המדריך הזה שעושה כזו הדרכה שפשוט פספסנו. נועם שלו 052-8367732. ספרו איך היה.

נחל חווארים– מסלול מומלץ ומיוחד לאור ירח מלא. אצלנו לא היה כזה ירח. גם ידחה לפעם הבאה…

צריף בן גוריון– לא כזה משעמם כמו שנשמע. הבנתי שמקסים ואינטראקטיבי לילדים. מומלץ.

מרכז מבקרים מצפה רמון – הפך יותר לאתר הנצחה לאילן רמון אבל הבנתי שחמוד לילדים ואחלה הפוגה ממוזגת.

חי רמון– גן מדברי שמסביר על בעלי החיים במדבר. חמוד.

גב ילק– גב שמתמלא אחרי חורף גשום. קרוב לכביש ומקסים לטבילה.

טיול במצפה רמון- סיכום

מצפה רמון הינו מקום קסום ונדיר. לבקר בו זה לחזות בפלא הבריאה. הוא יחסית קרוב למרכז אז מאפשר ביקור בסופ"ש וזה מרגיש כאילו קפצנו למימד אחר. יש מלא אופציות לינה ואטרקציות, דווקא הסצנה הקולינרית קצת לוקה בחסר. פעם הבאה נבדוק אותה. סעו למדבר ותהנו. תעדכנו איך היה ( :

אתם עוד לא עוקבים אחרי באינסטגרם? זה לגמרי הזמן!

לעדכונים שוטפים, טיפים מיוחדים שלא תמיד נכנסים לפוסטים וגם להגרלות מעניינות ממש כדאי לעקוב אחרי פה. מחכה לכם!

לפוסט הזה יש 11 תגובות

1. כתיבה מצוינת והמלצות אוביקטיביות לטוב ולרע כמו שצריך, ממשיך לעקוב

2. איזה כייף שהספקתם. מחכה שיתקרר כדי לנסוע. פוסט מעולה!

3. את כותבת מקסים רינת. ממש עשית לי חשק למדבר. אנחנו גרים קרוב ומטיילים פה המון. בעיקר בחורף. בשמורה החדשה עוד לא בקרנו. בהחלט יש למה לצפות

1. איזה כיף לך לגור קרוב למדבר. יש כל כך הרבה אפשרויות. מסכימה שהחורף זו התקופה האידיאלית. כבר מתוכנן ביקור לדצמבר

4. אחלה טיול, רינת. ארגון למופת וחוויות נהדרות לילדים ולכולכם. חוות הדעת שלך הן זהב טהור. אני זוכרת את ברכת הקשתות מימי ילדותי, ובאמת הייתי רוצה להגיע לשם שוב. חבל שרמלה לא ממצה באמת את הפוטנציאל שלה.

1. וואו, תודה זיוה. מסמיקה פה. רמלה ממש שנויה במחלוקת וחבל. אני כבר ממש רוצה לחזור שוב ולחוות חוויה מתקנת. הלוואי וזה יקרה בקרוב

5. פוסט נהדר, שומרת לי לתקופות קרירות יותר. נהנתי לטייל איתכם. לגבי חוות נחל חווארים, גם אנחנו היינו שם וחזרנו עם אותם תחושות. הם ממוקמים במקום נפלא ועוד טיפה השקעה המקום יכל להיות מושלם.

1. שמחה לשמוע שאני לא היחידה שהרגשתי ככה. חבל בשבילם, אנשים נחמדים

6. שנים שלא טיילתי באזור, הפוסט שלך ממש עשה לי חשק לטייל במדבר, מקסים!!

7. שפרירה
    ממש כיף לקרוא את סיורייך . הצילומים נהדרים והכתיבה ממש יוצרת .
    עושה חשק לטייל , חבל שאין מזגן אבל ניחה .
    אולי תראי לנו מקומות ממוזגים לטייל בחום הזה ? אולי …

8. נהנתי לקרוא,
    כדאי לדעת שמרכז מבקרים מצפה רמון הוא ממש לא רק על אילן רמון… המקום מחולק לשלושה נושאים, הראשון זה איך נוצר המכתש, השני זה על אילן רמון והשלישי זה על כוכבים/זיהום אור. הביקור מרתק ומומלץ ממש!!!