השפירית מטיילת -חוויות למשפחות בארץ ובחו"ל
טיול בצפון רמת הגולן – מרחבי פרא רחוקים

טיול בצפון רמת הגולן- מסלולים, אטרקציות ונקודות חן

במסגרת טיול במטולה שעשינו בסוף שבוע בתחילת פברואר, החלטנו להקדיש יום שלם לרמת הגולן. יש משהו פראי וקסום ברמת הגולן, במיוחד בימי החורף. משהו במרחבים הירוקים, בתחנות הרוח שמעטרות אותם ובאתרים ההיסטוריים רווי המלחמה, שהופכים את הרמה למקום מרתק ומיוחד. תמיד חלפתי ברמה על הדרך, אך הפעם החלטתי להקדיש יום מלא לצפון הרמה וזו הייתה החלטה מעולה. אפרט לכם כאן כל מה שאפשר לעשות בצפון רמת הגולן, שמתאים גם עם ילדים. 

עין חרמון- מעיין מתוק למרגות החרמון

בשנה האחרונה ראיתי מלא תמונות שרצות ברשתות החברתיות של בריכת בטון קטנה הצופה אל החרמון. הפעם, הייתי חייבת להגיע. עי חרמון זהו מעיין קטן בתוך בריכת בטון בגודל של כ 2X3 מטר, שעיקרו זה הנוף המרהיב מסביב אל החרמון ואל הפסגות המושלגות. המים במעיין עכורים ולא ראויים לשחייה (לטעמי) ויש האומרים שיש בהם אפילו עלוקות. אבל, הכל כל כך יפה מסביב, אז זה לגמרי הצדיק הפסקת נשנוש ומנוחה. בעיני המקום מהמם אבל לא מצדיק נסיעה במיוחד, רק אם אתם בסביבה בטיול בצפון רמת הגולן. 

איך מגיעים? עולים לכיוון הישוב נמרוד. כ500 מטר לפני הישוב, בגובה של כ1000 מ' מעל פני הים,  מצד ימין יש מפרץ כורכר קטן. חונים שם ועוברים את שער הברזל (מעבר בקר). המעיין נמצא כ400 מטר ירידה מאחורי קבוצת עצים מצד שמאל. ההליכה היא הלוך חזור (ירידה ועלייה). לא ארוך, אבל עלול להיות קצת מורכב למתקשי הליכה. 

טיול ברמת הגולן עם ילדים
ירידה של 400 מטר בנוף ירוק אל מול החרמון. עין חרמון
טיול ברמת הגולן
פכפוך מים רענן בדרך. עין חרמון
טיול בצפון רמת הגולן עם ילדים
אי אפשר להמשיך בלי תמונות לאינסטגרם. עין חרמון.

תצפית נמרוד- ברכת רם

לאחר המעיין המשכנו עוד 500 מטר לכיוון היישוב נמרוד. ממש בכניסה, מצד שמאל יש תצפית מרהיבה לכיוון ברכת רם. ללא ספק נקודה מרהיבה להשקיף על ברכת רם והחרמון. אבל, הלכלוך והזבל שם פגמו בהנאה. ממש חבל, המשכנו הלאה.

טיול בצפון רמת הגולן עם ילדים
תצפית מרהיבה לעבר ברכת רם. הסביבה שלה, פחות חיננית... תצפית נמרוד-ברכת רם

יער אודם- יער פיות קסום

לאחר כל הנשנושים חשקה נפשנו בהליכה קצרה. בחרנו לעשות מסלול קצר ומעגלי ביער אודם. המסלול ביער אודם הוא כ2 ק"מ. ההליכה היא בין עצים ירוקים מכוסי טחב מסתורי. לפרקים נדמה שאנחנו מסתובבים ביער פיות קסום. זה הכי קרוב ליער שאפשר למצוא כאן בארץ. הילדים מאוד נהנו מההליכה והיא נגמרה שניה לפני שהתחילו הקיטורים. בול.  למרות שעשינו את המסלול ביום שמשי, ירוק מהמם, אני בטוחה שיש קסם מיוחד להתהלך ביער הזה דווקא בערפילי חורף, או אם התמזל מזלכם, בשלג. בכלל, טיול בצפון רמת הגולן מקבל תפנית מיוחדת אם זכיתם ביום מושלג.

דבר נוסף, לפני חודשיים עשינו גם את מסלול הג'ובה הגדולה. גם הוא קליל, ירוק טחוב וקסום. מהמם באותה מידה וממש ליד. תבחרו אחד משניהם.

איך מגיעים? ממשיכים דרומה על כביש 98 , חולפים על מסעדה, עד שבכביש מצד ימין יש מפרץ עפר. בוויז "תל קצעה". משם מתחילים ללכת על מסלול כחול לבן. יש לשים לב שבאיזשהו שלב המסלול מתפצל לאדום לבן. החזור הוא על השביל האדום לבן.

טיול בצפון רמת הגולן
כרי דשא מוריקים. יער אודם, רמת הגולן
יער אודם
פסגות מושלגות מציצות עלינו. יער אודם
מסלול ביער אודם
שלחתי את הילדים לחפש פיות ביער. יער אודם

הג'ובה הגדולה- פלא קדום על רמת הגולן

בכל אזור צפון רמת הגולן ישנה תופעה מיוחדת בדמות 23 מכתשים שנוצרו באדמה הקרויים ג'ובות. הג'ובה הגדולה היא המכתש הגדול והמרשים מבינהם כאשר קוטרו כ250 מטר ועומקו כ70 מטר. ניתן לעשות מסלול הליכה קליל ביותר אל הג'ובה הגדולה. את המסלול הזה עשינו לפני חודשיים והיות והוא דומה במהותו למסלול ביער אודם, לא הייתי עושה את שניהם ביום אחד. ניתן ללכת בשביל סלול של כ500 מטר אל פי הג'ובה ולחזות בתופעה המיוחדת הזו. בנוסף ניתן ומאוד כדאי להקיף את הג'ובה ברגל. ההליכה מסביב לג'ובה היא שטוחה בתוך יער אודם. יש בהליכה קסם, במיוחד לאור הבור העצום שמלווה אותנו לצידנו לאורך כל ההליכה.

טיפ סודי: ממש בסמוך לג'ובה הגדולה יש ג'ובה נוספת בשם הג'ובה היפה. הג'ובה יותר קטנה ואינטימית עם מלא צמחייה ירוקה הפורצת ממנה וקול ציוץ ציפורים ויש בה באמת קסם מיוחד. אם מקיפים את הג'ובה הגדולה, ממש מומלץ לסטות מהדרך וללכת לראות גם את הג'ובה היפה. אנחנו הגענו בעזרת "עמוד ענן", אנסה להסביר. כשמקיפים את הג'ובה (מימיו/משמאל) ומגיעים לצד האחורי שלה (כלומר כשהלכנו כחצי מהדרך) ממשיכים לכיוון מערב עוד כ100 מטר. שם פתאום תציץ אלינו הג'ובה היפה במלוא תפארתה. מיוחד.

איך מגיעים? בווייז "הג'ובה הגדולה" . ירידה של כ500 מטר אל פתח הג'ובה ועוד כ2 ק"מ הליכה מסביבה. 

כיצד נוצרו הג'ובות ברמת הגולן?

ישנן תיאוריות שונות בדבר הדרך בה נוצרו הג'ובות ברמת הגולן כאשר יש 2 אופציות מרכזיות:

1. תיאוריה אחת מסבירה שהג'ובות היו בעבר מאגרי מים תת קרקעיים שהתנדפו והפכו לגז. כתוצאה מכך תקרת המאגר קרסה וכך נוצרה הג'ובה.

2. תיאוריה שניה מסבירה שכתוצאה מפיצוץ געשי נפער בור באדמה המכונה ג'ובה.

מסלול ברמת הגולן עם ילדים
שביל סלול עד ללוע הג'ובה. הג'ובה הגדולה
טיול ברמת הגולן עם ילדים
יושבים ומביטים על הפלא הקדום. לא לוותר על הקפת הג'ובה. הג'ובה הגדולה

הר בראון והבריכה הסמוכה אליו - הלא מוכר והמפתיע ביופיו

לאחר היער החלטנו לבדוק האם זרימת המים החמים במאגר בנטל פעילה, והדרמנו עוד על כביש 98. הנסיעה מדהימה, נופי המרחבים הירוקים משובצי תחנות רוח פשוט מרהיבים. רגע לפני שפנינו לכיוון  המאגר, עצרתי את רועי בחריקת בלמים למראה בריכת מים שנראה היה לי כי לקוחה מעולם אחר.מדובר על בריכה שלא זיהינו בשום מפה שנמצאת ממש בסמוך, צפונית להר עגול ומרשים הקרוי הר בראון. לאחר שהתרשמנו מהבריכה הצלולה מיד החלטנו לסטות מהמסלול ולנסות לעלות על הר בראון. 

מה אני אגיד לכם…

כשסוטים מהדרך, לפעמים מגיעים למקומות נפלאים.

מדובר בנקודת תצפית מדהימה על כל האזור. מצד אחד משקיפה על מאגר בנטל ומצד שני על בריכת מים מרהיבה . הבונוס היה שהיינו לגמרי לבד ושיש בהר מוצב שלם שהילדים ממש נהנו לגלות ולהכנס לחדרי המוצב עם פנסים. מדובר על עצירת חובה בטיול לצפון רמת הגולן.

צפון רמת הגולן
אחת מהברקות הטיול. הר בראון
מסלול ברמת הגולן
ואפילו בונקר מרתק גילינו בפסגה. הר בראון
טיול ברמת הגולן עם ילדים
נוף מרהיב של 360 מעלות. הר בראון

מאגר בנטל

לפני חודשיים בדיוק במאגר בנטל. מסתבר שהיינו יחידי סגולה וזכינו להיות שם בזמן שהוזרמו למאגר מים חמים. הזרמת המים החמים יוצרת מעין ג'קוזי של הטבע אל מול נוף מרהיב של מאגר והר בנטל. מרוב שהיה וואו, החלטנו הפעם לחזור שוב. מה רבה הייתה אכזבתנו כשגילינו שצינור המים החמים סגור. צפינו קצת בנוף, שתינו תה חם שהכנו על גזיה, עשינו סיבוב על סוף וחתכנו לאטרקציה הבאה. 

לסיכום, מאגר בנטל מרהיב ביופיו כעצירת פיקניק. אם התמזל מזלכם ותפסתם את היום שמוזרמים לשם מים חמים, הרווחתם בענק. מרהיב. 

טיול בצפון רמת הגולן
מרחבים פרועים. מאגר בנטל, צפון רמת הגולן
טיול עם ילדים ברמת הגולן
וככה זה נראה כשזורמים מים חמים. מאגר בנטל, רמת הגולן

המפקדה הסורית

אני לא נוטה ללכת למקום בעקבות תמונות אינסטוש. אבל חורבה, עם סיפור היסטורי מרתק, שהפכו אותה לתיל גרפיטי צבעוני,  את זה לא הסכמתי לפספס.גם אם זה אומר שזה מקום עליה לרגל של ציידי תמונות אינסטגרם מושלמות. 

מדובר במבנה עצום של 3 קומות  עם פתחים רחבים, עדות לפאר ולחוזק העבר של הבניין. כיום הבניין עומד כבניין רפאים, מסדרונות ארוכים נטושים , חלונות פרוצים ושברי קירות וגגות המרמזים על ההפצצות שהבניין ספג במלחמות השונות.הבניין הפך למוקד לעלייה לרגל לאומני גרפיטי, אמנים, צלמים וכל החפצים באווירה סוריאליסטית.  השילוב בין עליבות המבנה, ציורי הגרפיטי שמעטרים את קירותיו, נופי רמת הגולן וההיסטוריה המרתקת שלו הופכים אותו בעיני כיעד חובה לביקור. אפילו הילדים שלא הבינו לעומק את ההיסטוריה, הבינו שמדובר במבנה מיוחד המספר סיפור. שלא תעיזו להגיע למקום בלי לקרוא קצת על ההיסטוריה שלו ועל אלי כהן. חובה לביקור בטיול בצפון רמת הגולן.

מהי המפקדה הסורית?

ב1962 הוקם בפאתי העיירה הסורית קונייטרה, בניין מפואר ששימש את מפקדת הצבא הסורי בחזית מול ישראל. הבניין הוקם על ידי הרוסים בסטנדרט בנייה גבוה ושרד הפצצות של הישראלים במלחמת ששת הימים וכן הפצצות של הסורים במלחמת יום הכיפורים. בבניין מאות חדרים עם חלונות גדולים המסודרים ב3 קומות. 

אלי כהן, המרגל הישראלי בסוריה,  ביקר באגף מודיעין במפקדה באוקטובר 1962 כדי לקבל רישיון לסייר ברמת הגולן. לא כל אחד קיבל רישיון מיוחד כזה. הרישיון שהצליח לקבל אלי כהן מצביע על הצלחתו להתקרב לבכירים סורים בצמרת הצבאית הסורית. חלק מהניצחון של ישראל במלחמת ששת הימים נקבע על ידי הצלחתו שלאלי כהן להעביר לישראל מידע רגיש מדמשק.

אלי כהן נחשף והוצא להורג על ידי הסורים בשנת 1965. בניין המפקדה הסורית הוא אחת העצירות המרגשות ב"שביל אלי כהן" ברמת הגולן המספר את סיפורו של המרגל אלי כהן. 

לפני הכניסה הראשית של המפקדה, הוצבה אנדרטה לזכרו של אלי כהן בדמות מנעול. משמעות האנדרטה מרמזת על המנעול הגדול בדמות סודות מדינה סורים שאלי כהן הצליח לפצח.

המפקדה הסורית בצפון רמת הגולן
עצירה סוריאליסטית ומרתקת. המפקדה הסורית, רמת הגולן
טיול ברמת הגולן עם ילדים
חורבות מספרות סיפור והיסטוריה. המפקדה הסורית, רמת הגולן

מבצר נמרוד

מבצר נמרוד זה אתר של רשות שמורות הטבע והגנים ומצריך תיאום ביקור באתר. ביקרתי השנה כבר פעמיים באתר המיוחד הזה- מדובר ביעד חובה לכל מי שמבקר בצפון רמת הגולן. מבצר היסטורי שנשמר כמעט בשלמותו עם צריחים, חרכי ירי, מעברי מסתור ונוף מטורף על החרמון וכל הסביבה. בואו לקרוא על הטיול שלנו במבצר נמרוד

טיול ברמת הגולן עם ילדים
שפע של חללים מרתקים וחרכי ירי. מבצר נמרוד
טיול בצפון רמת הגולן
נופים מרהיבים! מבצר נמרוד

טיול בצפון רמת הגולן- מקומות נוספים לביקור:

  • נחל סער– איכשהו אני תמיד מפספסת את חלון ההזדמנויות לעשות את המסלול המקסים הזה כיוון שמדובר בנחל אכזב. מסלול מושלם ומרהיב לשלהי החורף.
  • נחל חזורי– אחד המסלולים המוצלחים למשפחות הולכות בצפון רמת הגולן. 
  • עין תינה– אחד המסלולים הרטובים המוצלחים בארץ. כדאי ומומלץ.
  • קיבוץ מרום גולן- מדובר בקיבוץ מקסים בעל ניחוח אירופאי המתכסה בשלכת מרהיבה בסתיו. בצד המזרחי של הקיבוץ יש גן קטן ומטופח עם נוף מרהיב אל מאגר בנטל. כמו כן, במרום גולן יש חוות סוסים שכיף וכדאי לתאם בה טיול סוסים. שווה ביקור גם אם לא לנים במלון.  
  •  תצפית הר בנטל- הר גבוה עם תצפית מרהיבה על כל האזור. בהר יש מוצב ישן ולא פעיל המהווה אטרקציה חמודה לילדים ולצידו יש בית קפה, קופי ענן, שמהווה עצירת שוקו חמודה.
  • טיול עששיות יער אודם- עדיין לא הספקנו לעשות את טיול העששיות של אוהד גיגי ביער אודם, אך שמעתי שמומלץ ומחייב תיאום מראש.
  • סדנאת שוקולד דה קרינה בעין זיוון– אנחנו די רוויים מסדנאות שוקולד אבל מדובר באחת מהסדנאות המוצלחות שעשינו. מומלץ כהפוגה מהטבע לילדים.
  • יער האיילים אודם– מדובר באטרקציה חמודה עם הילדים. כשיוצאים לטיול בצפון רמת הגולן עם ילדים מדובר בעצירת חובה. חייבת להודות שמאז שהם ביטלו את האפשרות להכנס רגלית ליער ולחזות באיילים ההתלהבות קצת ירדה. 

טיול בצפון רמת הגולן- סיכום

רמת הגולן זה אחד האזורים המרתקים בישראל. קצרה היריעה מלהכיל את כל נקודות העניין בפוסט אחד. יש כאן לטעמי כמה עצירות שהן חובה בטיול לצפון רמת הגולן. צפון רמת הגולן פראית ושטופת רוחות בחורף, צהובה וסוריאליסטית בקיץ, ספוגה במלא סיפורי קרבות והיסטוריה ומהווה יעד מרתק בכל עונות השנה. טיול בצפון רמת הגולן- פנו לכם יום שלם וצאו לטייל!

אולי יעניין אתכם גם:

עצירות מומלצות בדרך לצפון– מלא עצירות שוות בדרכם לטיול בצפון הרחוק.

יום טיול בבניאס והסביבה– טיולי מים ואטרקציות בסביבה.

טיול קיץ בחרמון אחד הימים הקסומים שלנו בצפון. טיול חובה בחורף ובקיץ.

טיול בעין תינה– טיול מים מוצלח בשיפולי רמת הגולן.

טיול במטולה– קסם עתיק בצפון הארץ.

לטיולים מעניינים ,מקומות לינה שווים שאנחנו פוגשים בדרך וחפירות שוטפות,  ממש כדאי לעקוב אחרי באינסטגרם השפירית

כדאי גם להכיר ולתת קפיצה לקהילה השווה שלי בפייסבוק "ילדים מטיילים".

מחכה לכם!

לפוסט הזה יש 6 תגובות

  1. מהאזורים הנפלאים בארץ.
    כתיבתך נהדרת, והתמונות עושות חשק לקום ולהגיע לשם עכשיו 🙂
    מוכשרת!

    1. איזה כיף של תגובה! זאת בהחלט המטרה, לעשות חשק!

  2. אתרים מקסימים וזה הזמן לטייל ברמת הגולן ! מבצר נמרוד והמפקדה הסורית – האהובים עלי!

  3. איזה יופי את כותבת רינתוש!! את מפרטת ועורכת סיקור מקיף ומוסיפה מידע הסטורי, ממש מאתגר לנסוע ולחוות את כמוך את הטבע..רמת הגולן איזור מזמין ומאתגר, תודה על תיאורייך. היפים!!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט